Onlangs ben ik gestart met CRM. Intern hebben wij een discussie over het verschil tussen lead, prospect en suspect.
Welke definitie hanteren jullie?
Onlangs ben ik gestart met CRM. Intern hebben wij een discussie over het verschil tussen lead, prospect en suspect.
Welke definitie hanteren jullie?
Hey Mark,
Aan het begin moet je een flinke reeks aan keuzes maken zodat iedereen op dezelfde manier met het CRM werkt.
Ik vind een lead los staan van suspect - prospect - customer.
Suspect
een organisatie waar je zaken mee zou “kunnen doen”
Minimale eisen als (Naam / kvk / tel) - eigen invulling natuurlijk
Kwantiteit, zoveel mogelijk bedrijven vinden waarmee je zaken zou kunnen doen
Geen tot weinig contact geweest
Prospect
Een organisatie waar je in ieder geval zaken mee zou “willen doen”
Minimale eisen zijn (Naam / KVK / Tel / Contacpersoon / Branche / Toekomstplannen etc.) - eigen invulling
Kwaliteit, alleen accounts die voldoen worden prospect
Deze account is door het contact (bewerken) rijker aan informatie geworden
Customer
Lead
Letterlijk een “potentiele sale”
Je kunt een potentiele sale maken bij een prospect (bekende niet klant), of bij een suspect (onbekende niet klant). Oh en natuurlijk ook bij een klant
Ik zou een lead registreren als een sales cycle, bij de respectievelijke account, gekoppeld aan de betreffende accountmanager
Even in het kort mijn ideeen hierover, let me know als je meer wilt weten
*als aanvulling, ideaal zou zijn dat je een prospect groep krijgt, waarvan je zeker weet dat je hiermee zaken kan doen. Zodat je hierin focus kunt aanbrengen (mailings, afspraken, aandacht). Het is dus belangrijk goede afspraken te maken, wie is een suspect, en wanneer wordt iemand een prospect. (Bijvoorbeeld, zonder emailadress van de contactpersoon, geen prospect, dan dwing je het invullen van informatie af)
Je kunt het vergelijken met het sorteren van je post, je wilt persoonlijke post wel sorteren van reclame voordat je begint met lezen. (heel erg platgeslagen )
Mooi omschreven. Wij maken deze simpele verdeling.
Ja precies je kunt het zo moeilijk en makkelijk maken als je wilt. Thanks Herbert voor het mooie contrast
Hangt ook sterk af van je branche zou ik zeggen. Hoe meer accounts je moet managen, hoe belangrijker het wordt dat je een goede heldere sortering hebt.
@MarkG Welke verdeling hebben jullie intern bedacht?
Zelf vind ik @Eddy zijn indeling heel goed.
@Kegcoach wat is de indeling die jij maakt?
Een prospect is inderdaad een suspect waar je al contact mee hebt gehad. Een suspect is een onderdeel van ‘de wereld’ of het marktsegment dat je wilt ontwikkelen. Je kent er echter nog niemand.
Ik heb ooit aan een standaard meegeschreven en dat is lang geleden. Ik ga het zoeken.
Dank voor jullie uitgebreide reactie!
Wij gebruikten voorheen alleen de term lead en klant en waren nog niet bekend met de term prospect en suspect.
We gaan er even over nadenken.
Interessant, dank voor de input allemaal!
Ik zie net dat dit topic van @Kegcoach hier goed bij aansluit: De basis van CRM: de klantpiramide