Verschil tussen lead, prospect, suspect

Onlangs ben ik gestart met CRM. Intern hebben wij een discussie over het verschil tussen lead, prospect en suspect.

Welke definitie hanteren jullie?

1 like

Hey Mark,

Aan het begin moet je een flinke reeks aan keuzes maken zodat iedereen op dezelfde manier met het CRM werkt.

Ik vind een lead los staan van suspect - prospect - customer.

Suspect

  • een organisatie waar je zaken mee zou “kunnen doen”

  • Minimale eisen als (Naam / kvk / tel) - eigen invulling natuurlijk

  • Kwantiteit, zoveel mogelijk bedrijven vinden waarmee je zaken zou kunnen doen

  • Geen tot weinig contact geweest

Prospect

  • Een organisatie waar je in ieder geval zaken mee zou “willen doen”

  • Minimale eisen zijn (Naam / KVK / Tel / Contacpersoon / Branche / Toekomstplannen etc.) - eigen invulling

  • Kwaliteit, alleen accounts die voldoen worden prospect

  • Deze account is door het contact (bewerken) rijker aan informatie geworden

Customer

  • Prospect + factuurrelatie

Lead

  • Letterlijk een “potentiele sale”

  • Je kunt een potentiele sale maken bij een prospect (bekende niet klant), of bij een suspect (onbekende niet klant). Oh en natuurlijk ook bij een klant :slight_smile:

  • Ik zou een lead registreren als een sales cycle, bij de respectievelijke account, gekoppeld aan de betreffende accountmanager

Even in het kort mijn ideeen hierover, let me know als je meer wilt weten :smile:

*als aanvulling, ideaal zou zijn dat je een prospect groep krijgt, waarvan je zeker weet dat je hiermee zaken kan doen. Zodat je hierin focus kunt aanbrengen (mailings, afspraken, aandacht). Het is dus belangrijk goede afspraken te maken, wie is een suspect, en wanneer wordt iemand een prospect. (Bijvoorbeeld, zonder emailadress van de contactpersoon, geen prospect, dan dwing je het invullen van informatie af)

Je kunt het vergelijken met het sorteren van je post, je wilt persoonlijke post wel sorteren van reclame voordat je begint met lezen. (heel erg platgeslagen :joy:)

5 likes

Mooi omschreven. Wij maken deze simpele verdeling.

  • Lead is een bedrijf in je doelgroep maar nog geen contact mee. ( typisch een gekochte lijst)
  • Suspect is een bedrijf dat er van verdacht wordt wordt zaken met je te gaan doen, ze weten het alleen zelf nog niet.
  • Prospect is een bedrijf die al in de meer informatie / offerte fase zitten
4 likes

Ja precies je kunt het zo moeilijk en makkelijk maken als je wilt. Thanks Herbert voor het mooie contrast :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hangt ook sterk af van je branche zou ik zeggen. Hoe meer accounts je moet managen, hoe belangrijker het wordt dat je een goede heldere sortering hebt.

2 likes

@MarkG Welke verdeling hebben jullie intern bedacht?
Zelf vind ik @Eddy zijn indeling heel goed.

@Kegcoach wat is de indeling die jij maakt?

1 like

Een prospect is inderdaad een suspect waar je al contact mee hebt gehad. Een suspect is een onderdeel van ‘de wereld’ of het marktsegment dat je wilt ontwikkelen. Je kent er echter nog niemand.

Ik heb ooit aan een standaard meegeschreven en dat is lang geleden. Ik ga het zoeken.

2 likes

Dank voor jullie uitgebreide reactie!

Wij gebruikten voorheen alleen de term lead en klant en waren nog niet bekend met de term prospect en suspect.
We gaan er even over nadenken. :slight_smile:

2 likes

Interessant, dank voor de input allemaal!

Ik zie net dat dit topic van @Kegcoach hier goed bij aansluit: De basis van CRM: de klantpiramide

1 like