Automatische welkomstmail via Mailchimp-koppeling?

Beste mensen,
Onze nieuwe website is via een API gekoppeld met PV, zodat mensen die zich voor een van onze nieuwsbrieven aanmelden ingeschoten worden in het CRM met de betreffende categorie/kenmerken (aangemeld voor nieuwsbrief corporate - molens/archeologie/algemeen enz.).

Met deze lijsten wil ik campagnes aanmaken in Mailchimp, wat via de bestaande PV/Mailchimp-koppeling zou moeten kunnen.

Mijn vraag: is het ook mogelijk om nieuwe aanmelders van één of meer van onze nieuwsbrieven via deze koppeling een automatische welkomstmail te sturen en zoja, hoe doe ik dat? We verzenden de mailings vanuit Mailchimp, dus idealiter gebeurt dit ook via Mailchimp. En het liefst geautomatiseerd. Backup is een welkomstmail vanuit PV, hoewel de styling en responsiveness daarvan nog niet optimaal zijn begreep ik, ze sluiten denk ik niet goed aan bij het design dat in Mailchimp staat. Of is de koppeling van PV met Mailchimp hiervoor onvoldoende berekend en wordt het handwerk?

En is het mogelijk aanmelders ook meteen de meest recent verzonden mailing te sturen van een van deze campagnes? Het liefst dus ook geautomatiseerd, via de koppeling.

Ik verneem graag jullie reacties.

Alvast bedankt!

Erik van den Berg

Hoi Erik,

ik ken MailChimp eigenlijk niet en de koppeling al helemaal niet, maar ik lees in de kennisbank dat deze werkt/kan werken via campagnes in PV. Als je vanuit de PV campagne de selectie van relaties kan laten bepalen zou ik het als volgt proberen;

  • Bij relaties een weergave maken waarbij je filtert op het gewenste kenmerk en die weergave beschikbaar maakt voor de campagne.
  • In die weergave sluit je dan relaties uit die bijvoorbeeld het label ‘welkomstbrief ontvangen’ hebben.
  • In de campagne van PV kies je dan die weergave en stel je in dat het genoemde label wordt toegevoegd bij het uitvoeren van de campagne. Zo zorg je ervoor dat de relatie ook weer uit de weergave verdwijnt en dus maar één keer die mail krijgt.
  • De campagne laat je dagelijks draaien.
  • Ik zou wel instellen dat het alleen voor relaties aangemaakt vanaf vandaag geldt anders krijgen alle oude relaties met dat kenmerk ook nog die mail.