AVG, magazine sturen en een nieuwe baan

AVG-dilemma …

Een relatie ontvangt ons magazine. Hij gaat echter naar een ander bedrijf. Mag ik hem nu zondermeer opnieuw ons magazine toesturen en dus weer op de marketinglijst zetten? Of moet ik daar opnieuw toestemming voor vragen?

Ik hoor graag wie hier iets over weet.
Katja

Goedemorgen Katja,

Hele goede vraag! Eerlijk gezegd durf ik hier geen goed antwoord op te geven.
@Kerstin.Alleijn @Edwin.Somhorst zouden jullie hier wat over kwijt kunnen?

Hi Katja,

Net als bij veel AVG-vraagstukken in de marketinghoek zou ik het omgekeerde principe hanteren: als het magazine waardevol was voor hem/haar, dan zoekt hij/zij je vanzelf weer op, toch?

Heeft hij de nieuwe contactgegevens aan jullie verstrekt of zoeken jullie dat adres dan op? Ik vind het ook een lastige vraag.
Heb je een emailadres? Je zegt dat hij gaat, dus nog bij de huidige werkgever zit. Mailtje sturen en vragen of hij het wilt blijven ontvangen? Lijkt mij klantvriendelijk en dan heb je duidelijkheid of hij het magazine nog graag leest. Er zijn bedrijven die een algemeen beleid hebben rondom binnenkomende post, die dan vaak meteen in de papierbak verdwijnt zonder de aangeschreven persoon te bereiken. Zou zonde zijn als het meteen in de papierbak verdwijnt zonder dat jullie het weten.

Goede vraag, Katja.

De AVG gaat over bescherming van persoonsgegevens. Deze persoon bepaalt dan ook wat hij wel en niet wil ontvangen. Als hij jou zelf zijn nieuwe contactgegevens heeft gegeven en hij daarbij niet aangegeven heeft dat hij in het vervolg geen magazine meer wil ontvangen, dan geldt volgens mij nog steeds de toestemming die je al had. De toestemming was immers door hem als persoon gegeven.

Als het goed is, geef je ook bij het toesturen van een magazine aan waar iemand zich toe kan wenden om aan te geven wanneer hij/zij het magazine niet meer wenst te ontvangen. Dit zal deze persoon dan ook zien. Mocht het voor hem niet meer relevant zijn of hij het niet meer willen ontvangen, kan hij het op basis daarvan alsnog aangeven.

Ik vraag me wel af hoe het zou zijn als hij zelf niet zijn gewijzigde contactgegevens zou hebben doorgegeven en je deze zelf hebt opgezocht. @katja, heeft jouw relatie zijn contactgegevens aan jou doorgegeven of ben je hier zelf achteraan gegaan? Als dit het geval is, dan zou ik nog even verder willen uitzoeken of mijn interpretatie van de AVG nog steeds klopt.

Dank voor je antwoord Kerstin,
Het gaat om een relatie in de zakelijke dienstverlening, waar waarschijnlijk ooit contact is geweest of een visitekaartje overhandigd.

Echter, in dit geval is de nieuwe informatie wel boven water gekomen door onderzoek op LinkedIn. Omdat de betreffende salesmanager gelinkt was en dus zo het nieuwe mailadres kon achterhalen.

En uiteraard is er altijd een mogelijkheid om af te melden in de mail waar het magazine gedownload kan worden.

Ik realiseer me net dat wij een soortgelijke vraag hebben als het gaat om community-leden die van baan verwisselen. We zien dan een bounce binnen komen op basis van het mailadres. Nu deactiveren we het community-account van deze persoon. Liever zou ik die persoon opnieuw benaderen bv. via LinkedIn met de vraag of ze het account nog willen behouden. Mag dat?