Beslisser of beinvloeder?

Dag community, aan de hand waarvan beoordelen jullie of iemand aan klantzijde een beslisser is ? of een beinvloeder?

3 likes

Leuke vraag, dit gaat denk ik wel discussie opleveren :smile:

Vaak is het zo simpel als dat het beschreven staat, degene die bevoegdheid heeft om te beslissen is de beslisser. Maar vaak is juist de beinvloeder degene die de belisser “informeerd”, over de beslissing die de beslisser moet maken. Haha volgen jullie hem nog.

Maar in PV noteer ik altijd wel voor de goede orde wie uiteindelijk de knoop moet doorhakken. Want er kan vanalles gebeuren in een sales traject.

Dat is zo, zeker als er meerdere beinvloeders zijn. Dan begint het ook interessant te worden vind ik.

@mieke Leuke vraag!

Ik zou zeggen dat de beslisser de persoon is die ‘de klap erop geeft’ en dus de handtekening mag/gaat zetten.
De beinvloeder is iemand die geen handtekening zet maar wel het besluit kan sturen.

Ik ben benieuwd naar andere antwoorden :smiley:

Misschien ook wel leuk om te weten waar jou vraag vandaan komt?

1 like

Een van mijn opdrachtgevers heeft veel verschillende stakeholders met binnen elke stakeholder verschillende personen die op verschillende manieren invloed oefenen. Ik breng momenteel in kaart hoe hun “stakeholder landschap” eruit ziet. Het doel van mijn opdrachtgever is om de stakeholders voor zich te winnen. Dan is het belangrijk om te weten wie welke invloed en agenda heeft.

1 like

Heel interresant, lijkt wel een aflevering van House of Cards :smile:

In welke context moet je een beeld maken van dat stakeholder landschap? Bijvoorbeeld jou opdracht goed laten keuren door de organisatie?

Of misschien nog leuker, jou opdracht is al geaccepteerd en een die luid de belangen de juiste kant opkrijgen op een onderwerp waar jou opdrachtgever consensus over wil hebben?

Inderdaad. Ik heb de opdracht al binnen en die luidt : versterk de banden met onze stakeholders. Daar hoort dan voor mij bij dat ik in kaart breng met wie precies de banden moeten worden aangehaald en welke rol die personen vervullen.

@mieke hebben de reacties jou geholpen? Je kan namelijk klikken op de 3 puntjes in een bericht om vervolgens te klikken op het vierkantje met vinkje erin. Dit houdt in dat het antwoord je geholpen heeft. :smiley:

1 like