[Consultant | Projectleider proces & ICT bij Splinter] Even voorstellen Wim Splinter

Kan je iets vertellen over wat voor werk je doet?
Als zelfstandig professional verbind ik de "harde facetten" (ICT) met de "zachte facetten" (medewerkers) in de organisatie vanuit het label Best of Need.

Luisteren, antwoorden en oplossingen aandragen op het gebied van processen om vervolgens deze processen ondersteunen met passende applicaties (implementeren en optimaliseren) waar het kan.

Dit alles van uit de Best of Need gedachte qua applicatielandschap en in de rol van adviseur, consultant of projectmanager.

Ik heb ervaring met de meest uiteenlopende softwarepakketten op het gebied van administratie, ERP, CRM, WMS en service. Dit alles binnen het MKB van 1 – 250 medewerkers zowel nationaal als ook internationaal.

Wanneer ben je voor het eerst met CRM in aanraking gekomen en hoe was die ervaring?
In 1991 kwam ik voor Exact werken waar IBM Lotus Notes dé tool was om het CRM proces in vast te leggen en te borgen. In het begin was het wennen, maar al snel weet je niet beter.

Ik heb veel verschillende CRM systemen mogen adviseren en implementeren en ook mee mogen werken, met allemaal hun specifieke kenmerken voor de branche en gebruiker.

Van Perfectview tot SalesForce en alles wat er tussen valt, afhankelijk van de behoefte van de gebruiker.

Belangrijkste voor mij is het consequent zijn in gebruik – gedrag - van mijzelf en van de mensen waar ik mee samen mag werken. Voor mij blijft CRM een proces en is er software die dit ondersteund.

Wat de grootste uitdaging op dit moment in je werk? (CRM of niet)
Mijn grootste uitdaging in mijn werk bij mijn relaties is het borgen van kennis en advies en gebruik van de (juiste) applicatie(s) door het gewenste gedrag.

Hoe ziet jouw ultieme droombaan er uit en waarom?
Ik werk in mijn ultieme droombaan. Bij verschillende bedrijven in diverse branches met telkens andere applicatielandschappen mag ik adviseren en consulten.

Meedenken en advies uitbrengen in optimalisatie slagen in proces en applicatie en samen met de organisaties ten uitvoer brengen.

Waarom?
Omdat van mij verwacht wordt dat ik, gefundeerd en respectvol, de juiste – kritische - vragen te stel en op basis van kennis en kunde gedaagd wordt om te komen tot antwoord en oplossing.

Ergo: ik word graag gedaagd om antwoord op uw proces- en ICT behoefte een oplossing aan te dragen.

4 likes

Hoi Wim, wat fijn meer over jou en je expertises te lezen.

Daarop inhakend:
Ik heb een klant die al jaren CRM heeft maar het wordt maar door een aantal mensen gebruikt(30% ongeveer). Ze willen een verdiepingsslag maken en dat iedereen het gaat gebruiken maar de bedrijfscultuur is er niet naar dat ze collega’s iets willen verplichten.

Heb jij met jouw ervaring nog een advies hoe we dit kunnen aanpakken?

Hoi Daniek,

Dank voor je uitdagende vraag.

Zonder te organisatie of de historie van de case te kennen een aantal uitgangspunten hoe ik te werk zou gaan:

Definieer eerst de “ze” uit de vraagstelling en welke rol “ze” hebben en wat “ze” met de applicatie nu doen en of “ze” ook tot de 30% behoren
Definieer daarna “verdiepingsslag” en “bedrijfscultuur”
Doe vervolgens de inventarisatie van het CRM proces van de organisatie
Daarna een inventarisatie waarom 30% het wel gebruikt en 70% niet ( de bekende post-it sessie)
en wat is de rol van deze medewerkers en welk belang hebben ze bij het gebruik van een CRM applicatie
Doe een analyse op data actualiteit en betrouwbaarheid

Afhankelijk van de uitkomst en het aantal medewerkers het betreft zou er nu een plan gemaakt kunnen worden
bv een CRM game spelen om zo enthousiasme en betrokkenheid te creëren
of de 30% ambassadeurs die de 70% mee neemt (enthousiasmeren) in het belang van het gebruik dmv cases
of nog dwingender, indien andere oplossingen niet werken, is het om het CRM gebruik als KPI op te nemen

De contradictie zit hem in de zin “iedereen het gaat gebruiken maar niets verplichten”.
Zou bij de invoering van de applicatie al geen discussie geweest moeten zijn: bedrijfscultuur is een constatering, geen excuus.

Kun je zo verder?
Laat het gerust weten!

2 likes

Hiermee gaan we aan de slag, dank je. Wie weet kom ik er later nog bij je op terug :wink: