CRM trends 2018

Hoi :raising_hand_woman:

Ik kwam onderstaande CRM trends tegen, super interessant!!:

https://www.ictberichten.nl/actuele-trends-in-crm-in-2018

Zien jullie deze trends ook terug bij jullie eigen CRM gebruik terug? Zo ja… ik ben erg benieuwd hoe jullie dat doen?
:smiley:

2 likes

Inderdaad interessant Marie-Charlotte! Vooral de wereld van AI boeit. In onze klantenkring zien we dit nog niet terug. Voor mijn idee staat dit nog in de ‘kinderschoenen’…

Het koppelen van CRM aan andere systemen is wel een must. Echter maakt de diversiteit in CRM-gebruik dit tegelijk ook bijna tot een stuk maatwerk. Hiervoor is het een kostbare aangelegenheid die niet voor elk bedrijf weggelegd zal zijn…

Mobiel werken, ik verwijs graag naar mijn blog: https://crmcommunityblog.perfectview.nl/2018/04/26/mobiel-werken/ :wink:

2 likes

Ik ben altijd voorzichtig met me al te veel laten verleiden door termen als ‘AI’ en ‘voorspellen’, chatbots en dergelijke.

De tools zijn zeker goed, maar je ziet gewoon bij heel veel businesses dat de focus dan ook op de tool gaat liggen en niet op het gebruik. Je hoeft helemaal geen chatbots of AI te gebruiken om een goede business op te zetten. Tegelijk, als je vol gaat inzetten op dat soort tools zonder dat je goed kijkt naar hoe je team ermee gaat werken en hoe je je strategie erop aanpast, werk je jezelf alleen maar in de problemen.

Begrijp me niet verkeerd, het zijn allemaal erg mooie tools met veel potentie, maar ik zie dat veel organisaties nog worstelen met de basics van bijvoorbeeld CRM. Dingen als schone data, interne cultuur die het ondersteunt, een vastgelegd en helder lead management proces, sluitende rapportage enzovoorts. Je wint al een hoop als je dat goed regelt, en dan loop je echt nog niet achter de feiten aan als je nog geen uitgebreide AI-toepassingen gebruikt.

1 like