Deels geinspireerd op @robertgouda 's topic over wanneer een CRM interessant wordt voor ondernemers, leek het me leuk om eens te praten over hoe je specifiek als ZZP’er slimmer kunt werken door gebruik te maken van een CRM. Je tijd en energie is als zelfstandige ondernemer natuurlijk kostbaar: je bent immers maar 1 persoon, met maar 24 uur in een dag! Juist dan is een CRM met een aantal slimmigheidjes erg aantrekkelijk. Het bespaart je tijd, zodat jij meer kunt doen waar je echt goed in bent.
Ik denk bijvoorbeeld aan:
- Automatiseren van je marketing emails: bv je zet na een gesprek een contact op ‘nurture’ door middel van een veldje, waardoor je mailprogramma deze automatisch oppikt en in een campagne zet
- Automatiseren van je afspraken: bv je gebruikt een tool als ScheduleOnce om mensen de mogelijkheid te geven zichzelf in jouw agenda in te plannen. Gekoppeld aan je CRM staat al je data meteen waar je het hebben wil, en het scheelt je een hoop heen-en-weer gemail.
- Automatiseren van je facturatie: bv je hebt een knop die automatisch een factuur in PDF voor je genereert op basis van de gegevens in je CRM, of die een signaaltje stuurt naar je boekhoudpakket die dit voor je doet.
Hebben jullie nog kleine slimmigheidjes die je als ZZP’er met een CRM veel tijd besparen?