Voor veel mensen geldt de zomerperiode dé tijd van het jaar voor een grote schoonmaak. Klusjes die zijn blijven liggen, papierwerk om uit te zoeken én echt even op je gemak je CRM op orde maken. Zo gebruik ik de rustige periodes om de records in het CRM na te lopen:
- zijn er per ongeluk toch dubbels ontstaan?
- velden nalopen en waar nodig aanvullen (bijvoorbeeld bij geslacht onbekend)
- updaten groslijsten (kenmerken, functies etc.)
- hebben we bij elke relatie nog wel een actief contactpersoon
- welke taken staan nog open (en waarom?)
etc. etc.
De taken in een CRM zijn niet zo moeilijk te bedenken, het is vaak ook gewoon achterstallig onderhoud (oh dat doe ik wel een keertje). Maar je kunt de zomerperiode natuurlijk ook benutten om gewoon eens wat relaties te benaderen. Bijvoorbeeld de ‘opt outs’. Door een belletje en het gesprek aan te gaan achterhalen waarom zij hier ooit voor kozen. Dat levert altijd iets op, al is het maar inzicht.
Welke CRM-taken pak jij op in de zomerperiode?