Direct Marketing wie doet dat (nog)?

Op Sprout een artikel over de meest gemaakt fouten bij een Direct Mail Campagne,
Bij het lezen daarvan bedacht ik bij drie van de zes punten, dat is makkelijk op te lossen door een goed CRM systeem.
Maar wie maakt er nog gebruik van Direct Mail?

3 likes

Hi Herbert,

Ik persoonlijk maak geen gebruik van Direct Mail. @Bob @sanjai @Minouk zouden jullie met jullie expertisegebied hier een reactie op kunnen geven?

Groetjes Marie-Ch

Ik denk dat Direct Mail nog wel z’n rol heeft in niche branches en situaties. Maar voor de meeste gevallen geldt dat je met online marketing voor veel minder geld en effort een groter publiek kunt bereiken en veel beter kunt meten wat de resultaten zijn.

Grootste gemis in het lijstje dat je hierboven plaatst is ‘geen goede meting’. Direct Mail in combinatie met online (bv via marketing automation) kan heel krachtig zijn, en het stelt je in staat om te meten wat je resultaten zijn.

Voorbeeld: Project voor Schiphol waar ik ooit aan meewerkte - een geheel nieuw kantoorgebouw, waarbij je in een online omgeving van alles over het project kon terugvinden, waaronder een kaart die je kon printen en gebruiken in combinatie met een aan te vragen Google Cardboard bril. Zo kon je in Augmented Reality de projectomgeving zien. Die bril werd dan per post opgestuurd, en de aanvraag en ook de ‘activatie’ ervan werd online doorgemeten. Zo heeft Direct Mail dus nog wel een toepassing, en voegt het iets toe aan het geheel.

3 likes

Mooi voorbeeld Bob, even uit nieuwsgierigheid: Naar welke doelgroep werd dit gestuurd? Alle mensen in de regio?

Ik vind dit inderdaad veel origineler klinken als de voorbeelden waaraan ik moet denken bij ‘Direct Mail’, zoals de Postcode Loterij o.i.d… Ik krijg hier eigenlijk niet zo’n warm gevoel van :frowning:
@Herbert.Denk: wellicht is dit ook de reden waarom je de vraag stelt: ‘wie doet dat nog?’

Ja ook @sabrina.cadogan. Het valt mij op dat er inderdaad veel minder Direct mail binnenkomt bij ons op kantoor, buiten de ‘normale’ zoals Sligro, Postcodeloterij enz.

Terwijl er toch hele mooie voorbeelden te verzinnen zijn waarbij ook het meten van de effectiviteit goed gedaan kan worden.
Denk bijvoorbeeld aan een pincode meesturen om op een gepersonaliseerde webpagina te komen.

1 like

Nou ja, het werd uiteindelijk opgestuurd naar mensen die een aanvraag deden om het te ontvangen, maar volgens mij werd het wel gecheckt voor het versturen. Doelgroep was vastgoedontwikkelaars, makelaars e.d. want het ging om een bedrijfspand.