Hi Katja, leuk je toekenning van euro’s aan kenmerken. Is namelijk een mooi bruggetje naar Lead Scoring, een term uit marketing automation land. In je voorbeeld is ‘1 euro’ misschien wat arbitrair? Maar je kunt die euro concreet maken door met Sales te bepalen welke informatie je minimaal nodig hebt om een lead te kwalificeren als een goede lead (een Sales Qualified Lead). Heb je de gemiddelde opdrachtwaarde en de gemiddelde slagingskans van een opportunity erbij, dan kun je zo terugrekenen naar wat die verrijking van je database je oplevert.
Een voorbeeldje:
- Een gemiddelde opdracht of order, oftewel een ‘closed won opportunity’ is 10.000 euro waard.
- Gemiddeld eindigt 1 op de 5 opportunities in closed won.
- Gemiddeld eindigt 1 op de 10 SQLs in een opportunity
- De waarde van SQL kun je dus vaststellen op 10.000 / 5 / 10 = 200 euro
N.B.: je CRM-systeem helpt je natuurlijk ook om precies vast te stellen wat de gemiddelde orderwaarde en conversie van opportunities is
In overleg hebben we bepaald dat we voor een zinnig gesprek met een SQL, we minimaal moeten hebben, zijn bedrijfsnaam, aantal medewerkers, sector en grootste uitdaging, en er moet sprake zijn van BANT (budget, authority, need, time). Dat zijn in totaal 8 kenmerken. De waarde van het achterhalen en goed registreren van een zo’n kenmerk in dat geval is 200 / 8 = 25 euro.
Met het berekenen van de waarde van afzonderlijke kenmerken heb ik geen hands-on ervaring. Wel gebruikelijk in marketingland is bijvoorbeeld om een lead (een Marketing Qualified Lead om precies te zijn) pas door te sturen naar Sales als je minimaal die 8 kenmerken hebt, bijvoorbeeld. Heb je ze alle 8, dan is een lead SQL, en daarmee dus 200 euro waard. Zo heb je als marketeer ook sturing in welke informatie je van je leads zou moeten achterhalen via bv webforms.
Om even full circle te komen naar CRM, ik ben het roerend met je eens dat databaseverrijking meeweegt in de ROI van een CRM-systeem!