Ha Mark,
Ik kom bij mijn diverse opdrachtgevers verschillende varianten tegen.
Het mooist is het om mailings vanuit je CRM te doen. Maar er zijn altijd weer variabelen waardoor de werkwijze niet ideaal is. Bijvoorbeeld omdat je samen met een partner een maling doet en het niet vanuit jouw systeem gestuurd kan worden. En ja, dan heb je het risico dat afgemelde mensen de mailing krijgen. Meestal los je het per keer op.
Of er is een CRM maar óók een apart eventregistratiesysteem. Daarvandaan kun je vooral zenden en registreren, maar echt de informatie weer verbeteren in het CRM gebeurt dan niet zo snel. Want als de afdeling marketing communicatie de uitnodiging verstuurd, moeten zij dan ook alle bounces verwerken? Dat moet je dan eigenlijk weer terugleggen bij de sales afdeling.
Alhoewel er echt wel goede koppelingen te maken zijn tussen het CRM en het andere systeem. Maar daar moet wel actief aan samen gewerkt worden door de betreffende partner en de interne afdelingen.
En tijdgebrek om bounces te verwerken zie je overal terugkomen.
Zenden is het toverwoord. ‘Ik heb een mailing dus ik besta’. Als de mailing maar de deur uit is, dan is het werk gedaan. Terwijl juist de informatie erachter zo interessant is, vind ik, maar door veel medewerkers als ‘te veel werk’ wordt ervaren.
Daar moet je in de organisatie dus heel duidelijk afspraken over maken. Door bijvoorbeeld een management of sales assistent de bounces en reacties te laten verwerken en opvallende zaken door te spelen aan de relevante collega’s.
Eigenlijk komt het er op neer dat men wel vindt dat CRM je werk moet ondersteunen en vergemakkelijken, maar zelf een stap extra doen om er meer uit te halen … dat wordt dan weer als te veel gedoe ervaren.
Kortom, CRM is een basaal bedrijfsproces waar goede afspraken over gemaakt moeten worden wie wat doet in welke fase.
Groeten,
Katja