@sabrina.cadogan Natuurlijk is het werken met een systeem in het begin tijdrovend. Als ik een soortgelijke vraag krijg probeer ik het bij klanten vaak met een vergelijking met leren van bijv. autorijden. Ik weet niet of je het nog kan herinneren? De eerste les oei oei oei. Waar zat de koppeling ook weer! Tegenliggers zijn wel heel dichtbij! Richting aanwijzer uit, waar zit die knop! Sturen moet dat ook nog! Je dacht toen misschien hoe kan dit allemaal tegelijk? Dat had ik in ieder geval wel.
Na vele lessen en het examen en daarna nog meer oefenen is het wel gelukt. Het rijbewijs heb ik nu alweer een poos en als ik nu in de auto stap denk ik daar nooit meer aan. Het gaat redelijk automatisch. De crux is dus natuurlijk moet een nieuwe gebruiker er wel tijd voor vrij maken om CRM te gaan gebruiken, want dat deed je immers ook om te leren autorijden.
Wellicht in het begin maar een paar minuten per dag. Even alleen inloggen en 1 of 2 nieuwe klanten toevoegen. En zo gaande weg wordt het steeds natuurlijker.
Voor Zzp ers kan het natuurlijk een uitdaging zijn, want er zit niemand achter hun broek aan om echt te gaan werken met CRM. Ze dachten bij de aanschaf CRM gaat me helpen, maar toen kwam het toch aan op zelf discipline om er mee te gaan werken. Bij grotere bedrijven is het vaak een verplichting en dit kan weerstand opwekken. In beide gevallen zou een externe partij die help een advies zijn. Zie het als de rij instructeur die je leert auto rijden. Dan kan er bijv. wekelijks een call of afspraak gepland worden om te helpen starten met CRM.
Vanuit Atlantis Data is dit vaak een succesvolle aanpak.
Wellicht hebben andere @Ambassadeurs nog wel handige tips.