Hoe noem je een slapende klant?

Vanochtend was ik aan het mijmeren … hoe noem je een slapende klant.

Inactieve klant? Maar een record in PerfectView is Actief of Inactief.


In alle funnels en piramides heb je natuurlijk de suspect, prospect, lead en ten slotte klant. En daar stopt het. Maar hoe noem je nou een slapende klant, die je wel mailt, maar over gegaan is naar een concurrent. Iemand een suggestie? Mag ook in het Engels.
Hier kwam ik ook niet verder: https://www.acquisitie.org/acquisitie-tips/zo-win-jij-die-klant-terug/

Groeten,
Katja

1 like

@katja leuke vraag!

Binnen PerfectView heb je natuurlijk de optie om een klant op inactief te zetten of je kunt aangeven dat een organisatie is opgeheven.

Interessant is om te weten waarom een klant geen actieve klant meer is. Wellicht dat je in de toekomst dan weer hierop kan inspelen, zodat de klant weer actief wordt.

@RBA & @mieke hebben jullie een idee? Ik zag dat jullie ook gebruik maken van de optie om aan te geven dat relaties inactief zijn.

Het lijkt mij inderdaad een goede optie om ergens aan te kunnen geven waarom een relatie inactief is geworden bijv. naar concurrent, overleden, opgeheven / overig etc. Misschien door middel van een selectie vakje?

1 like

Een organisatie of contactpersoon kun je in PerfectView gewoon ‘inactief’ maken, zoals overleden of opgeheven. Dat is niet wat ik bedoel.

Het gaat er juist om als het bedrijf over is naar de concurrent. Je wilt hem niet uit het zicht hebben (dat gebeurt namelijk wel met ‘inactief’), want over een jaar of twee jaar zou het zomaar weer een prospect kunnen worden. Omdat het gras aan de overkant misschien groener was, maar het daar toch ook vaker bleek te regenen…

Soms heb je ook contact met een prospect die misschien ‘ooit’ wat wordt. In mijn adviesbusiness schrijf ik soms gevoelsmatig prospects af, omdat ze gewoon niet kunnen beslissen of nog een tijdje doormodderen. En dan op enig moment melden ze zich weer … Daar kan best 2 of 3 jaar tussen zitten. Dan wil ik zo’n organisatie of persoon zéker niet inactief maken.

En aan het begin van het nieuwe jaar, als we nadenken over de orderportefeuille, kun je weer eens kijken wat er nog aan slapende contacten zijn om na te gaan volgen.

Ik ga er nu zo eentje bellen …
Goede zaken gewenst voor 2020!
Katja

In dit geval zou ik de klant dan weer op prospect zetten. De concurrent waarnaar jouw ‘voormalige klant’/prospect is gegaan, kan je als concurrent in PerfectView zetten. Vervolgens kun je in het relatienetwerk aangeven dat jouw ‘voormalige klant’/prospect nu klant is van deze concurrent. Dit zodat je de tussenliggende relaties ook inzichtelijk hebt.

Verder zou je dan aan de prospect een taak kunnen aanmaken, zodat je deze in de toekomst kan opvolgen.

Heb je hier iets aan @katja?

1 like

Inderdaad @yannoe.haring dat is ook een goede suggestie.

Kortom, er is geen woord voor ‘slapende klant’.
Katja

De meest voor de hand liggende optie:

“sleeper”
:slightly_smiling_face:

1 like