Hoe zorg ik voor klantenbinding?

Originally published at: https://communityblog.perfectview.nl/2018/03/08/hoe-zorg-klantenbinding/

Waarom klantenbinding? Tsja…. eigenlijk gaat er een vraag vooraf aan de titel van dit blog, namelijk: waarom wil ik zorgen voor klantenbinding? Het antwoord: omdat loyale klanten langer blijven, meer omzet genereren en mijn bedrijf aanbevelen. De dappere vraag Wil ik dat elke klant blijft? Voordat ik inspanningen ga doen om mijn huidige klanten te…

3 likes

Leuke blog en een interessant onderwerp voor deze CRM community! Ik ben razend benieuwd naar de ervaringen van anderen op dit onderwerp. @katja, hoe zorg jij voor klantenbinding?

@mieke, welke methodes bedoel je hier?

De methodes die ik bedoel zijn de volgende: uitvragen doen over de kwaliteit van dienstverlening bij de klant,door interviews of via het internet met de huidige klant maar ook met de gewezen klant! Door vragen te stellen over verwachtingen tav, de samenwerking in de toekomst,heel gericht via een vast protocol.Door als bedrijf het netwerk bij de klant uit te tekenen en er acties aan te verbinden als de tekening laat zien dat de relatie met de beslissers te zwak is bijvoorbeeld. En dat alles niet “es een keer” maar ingeweven in de werkwijze, per kwartaal , per jaar … wat past bij de cyclus van het bedrijf en de klant. Het is geen rocket science, het gaat om herkenning, ordening en nieuwe inzichten willen opdoen!

Beste Mieke,

Heel herkenbaar, zelfs in een commerciële omgeving ervaar ik dat er lang niet die drive is om gegevens vast te leggen ‘kost te veel tijd’ of dat men bang is dat anderen inzicht krijgen in hun gegevens, oftewel wantrouwen. Ik merk dat relatiebinding niet diep in het DNA van veel medewerkers zit.

Op mijn eigen site refereer ik aan het nummer van Roger Clover, Love is all at the Butterflyball (dat prachtige filmpje van die kikker), dat dus eigenlijk neerkomt op:
Love is all. Liefde is alles. Liefde voor je klant. Voor de buren. Houdt van ze als je eigen ‘brother’. Maar ook je collega, stakeholder, leverancier. Je doet zaken met ze, behandelt ze met respect. En je geeft ze aandacht … voor het beste resultaat.

Dat totaalplaatje hoog over, dat een ieder op zijn eigen niveau het contact met de klant onderhoudt. Directie met directie, sales met de werkvloer. Maar dat je wel van elkaar moet weten wat er speelt om genante situaties te voorkomen, maar vooral om fijne business te doen, waar iedereen energie van krijgt!

Daarom gaat CRM helemaal niet om een systeem (niet alleen). Het is een mooie aanleiding om de eigen organisatie eens onder de loep te nemen en hardop te zeggen: HOE GAAN WIJ MET ONZE KLANTEN OM? Wat wil je bereiken? En hoe gaan we dat samen doen.

Goh, ik krijg alweer een idee voor een volgende blog …

1 like

Oja, de vraag was, hoe zorg ik voor klantenbinding?

Met M&M’s bijvoorbeeld :wink:

2 likes

En niet zo maar M&M’s, maar gepersonaliseerde M&M’s. Een heel krachtig middel om de nut en noodzaak van CRM duidelijk te maken… en nog lekker ook :wink:

Hoi Katja en Kerstin ( K&K ipv M&M),

Fijn dat jullie geïnspireerd raken door de de blog. Daar doen we het voor tenslotte. en ook erg eens met Katja. Liefde voor je klant dat is een belangrijke drijfveer !

Hoi Mieke,

Door het aankomende evenement over klantenbinding heb ik jouw blog nog eens doorgelezen.

En mijn aandacht is op een stukje gevallen:

Hoe doe je dat, elegant afscheid nemen van de klant? Lijkt me onwijs lastig :wink:

En @katja: die M&M’s waren inderdaad briljant :yum:

Hoi Sabrina,

Elke situatie is anders maar elegant afscheid nemen is dat je probeert te voorkomen dat de klant boos in de markt rondloopt en negatieve signalen geeft over jouw bedrijf. Stel dat je klant of opdrachtgever eigenlijk niet past in jouw idee van een goede klant. Dan zou je een ander bedrijf kunnen aanbevelen waar deze klant misschien beter past. Je kan ook met elkaar bespreken dat de verwachtingen over en weer niet (meer) met elkaar overeenkomen en aangeven dat het misschien beter is als de wegen zich scheiden.

1 like

Dank voor je antwoord Mieke, duidelijk! Vooral het aanbevelen van een ander bedrijf vind ik erg sterk.