Marketing automation systemen hebben bijna dezelfde symptomen. Een paar maanden lang is het implementeren van het systeem en het bouwen van de eerste campagne dé focus van alles en iedereen. En dan is die gelanceerd, en valt het bijna stil. Terwijl het dan eigenlijk pas echt begint. Bij een CRM-systeem niet anders.
Wat hij schrijft is dus erg herkenbaar. Ik zou eraan toevoegen dat je zwaartepunt van het hele project zou moeten liggen bij hoe het proces eruit ziet ná implementatie. Je mag dan nog zo’n hagelnieuw systeem hebben waar alles netjes op een rijtje staat (dat gevoel is ook erg herkenbaar overigens ), als het niet gebruikt wordt betekent het allemaal helemaal niets. Dus: Wat ga je doen om correct gebruik niet alleen te stimuleren, maar af te dwingen (zonder dat het zo voelt )? Wat zijn de doelstellingen? Waar kunnen mensen terecht met vragen inderdaad…
Dus waar het artikel zijn tips meer als achteraf oplossing voor het probleem aanreikt, zou ik zeggen, geef het bepalen van dit proces van meet af aan de hoogste prioriteit. De vraag “en nu?” zou je nooit moeten mogen stellen, want dat impliceert dat je bent gaan implementeren zonder een plan voor erna.