Je CRM is live, en nu....?

Ik las dit artikel en vond het zo herkenbaar dat ik het even met jullie wilde delen. Je herkent het vast ook dat er vaak veel tijd (en geld) wordt geïnvesteerd in het uitzoeken van een CRM en de implementatie ervan. Maar dat de aandacht daarna verslapt. De live-gang lijkt het moment om achterover te hangen en te relaxen.

http://www.mareeba.co.uk/blog/2018/07/the-system-is-live-now-the-real-work-starts.html

Vooral de tip om het gebruik te monitoren is wat mij betreft belangrijk. Hoe is jullie ervaring daarin, heb je nog tips voor een goede rapportage?

5 likes

Niet alleen het gebruik monitoren … ook de kwaliteit van de data.

Interne communicatie en motivatie is in deze fase heel belangrijk.
Enerzijds moet men ‘voelen’ dat je er boven op zit, maar je wilt ook geen ‘big brother’ spelen.
Dat is een hele dunne lijn, toch @y.neuschwanger-kars :wink:?

Er zijn diverse soorten rapportage. Voor mij waren het aantal inlogmomenten van de gebruikers in een bepaalde periode een goede graadmeter.
Katja

Marketing automation systemen hebben bijna dezelfde symptomen. Een paar maanden lang is het implementeren van het systeem en het bouwen van de eerste campagne dé focus van alles en iedereen. En dan is die gelanceerd, en valt het bijna stil. Terwijl het dan eigenlijk pas echt begint. Bij een CRM-systeem niet anders.

Wat hij schrijft is dus erg herkenbaar. Ik zou eraan toevoegen dat je zwaartepunt van het hele project zou moeten liggen bij hoe het proces eruit ziet ná implementatie. Je mag dan nog zo’n hagelnieuw systeem hebben waar alles netjes op een rijtje staat (dat gevoel is ook erg herkenbaar overigens :wink: ), als het niet gebruikt wordt betekent het allemaal helemaal niets. Dus: Wat ga je doen om correct gebruik niet alleen te stimuleren, maar af te dwingen (zonder dat het zo voelt :wink: )? Wat zijn de doelstellingen? Waar kunnen mensen terecht met vragen inderdaad…

Dus waar het artikel zijn tips meer als achteraf oplossing voor het probleem aanreikt, zou ik zeggen, geef het bepalen van dit proces van meet af aan de hoogste prioriteit. De vraag “en nu?” zou je nooit moeten mogen stellen, want dat impliceert dat je bent gaan implementeren zonder een plan voor erna.

1 like

Precies dat inderdaad.
Waarbij de kwaliteit van de data eigenlijk het belangrijkste is…zodra er maar iets verouderd is/lijkt, haken mensen al snel af is mijn ervaring. Dus én sturen op (juist en volledig) gebruik, motiveren en aangehaakt houden van gebruikers en data monitoren. Wij hebben sinds een paar weken iemand aangenomen die 2 dagen per week door ons CRM struint en de data checkt.

En ja @katja het is inderdaad een dun lijntje tussen schooljuf en betrokken collega :slight_smile: dus de juiste toon + goede uitleg waarom we ‘mensen controleren’ is dan heel belangrijk. Is ook ongeveer het eerste dat ik benoem tijdens de training: dat ze mij er gratis bij krijgen om in hun nek te hijgen maar dat de bedoelingen daarbij meer dan goed zijn…