Ken jij de audit trail? (Historie van vastlegging van gegevens)

We krijgen regelmatig vragen van klanten waar zij kunnen terugvinden wat er met een bepaalde activiteit of relatie is gebeurd. Bijvoorbeeld door welke gebruiker de relatie of activiteit is aangemaakt en wie wijzigingen heeft doorgevoerd. Deze informatie kan je terugvinden in de audit trail.

Ken jij de audit trail al? Dit is een persoonlijke instelling dus iedere gebruiker kan ervoor kiezen om deze functie aan of uit te zetten. Je vind deze instelling door op de gele instellingen knop rechts te klikken en vervolgens door te navigeren naar persoonlijke instellingen > basisinstellingen.

Er is een audit trail voor activiteiten en Ă©Ă©n voor relaties. Er dienen dan ook 2 vinkjes te worden gezet.

Wanneer in de audit trail de gebruiker “PV System user” staat, dan is de relatie bijvoorbeeld door een webformulier of een boekhoud-koppeling in het systeem gezet.

5 likes

Nee, deze functie kende ik nog niet. Nuttig, dank voor het delen!

2 likes

Jazeker! En ik ben er heel erg blij mee.

Het helpt bijvoorbeeld om te checken of nieuwe gebruikers, die net de training gehad hebben, op de juiste manier zaken toevoegen. Je moet ze alleen niet te snel hierover informeren als het niet goed gaat … dan krijg je zo’n Big Brother-effect.

Gebruik jij het nog veel @y.neuschwanger-kars ?
Katja

Yep. EĂ©n van de meest gebruikte functies zelfs.
Zeker wanneer ik vragen heb over bepaalde mutaties, is het handig om te zien wie er voor het laatst iets in de relatiekaart heeft gedaan.

Inmiddels heb ik ook een audittrail toegevoegd aan kenmerken, zodat ik kan zien wie er wanneer een kenmerk heeft gekregen en van wie…ook heel nuttig.

3 likes

Deze functie lijkt mij ook handig. Maar er staat niet heel duidelijk wat er dan gewijzigd is. Is dit aan te passen?

Dit is een mooie functie . Er zou ook een auditrail voor de diverse notitiestypes moeten komen.
Dan kunnen specifieke notities als ze gewijzigd worden door een API call mooi opgepakt worden.
Ben dus ook voorstander dat je meer ziet wat er gewijzigd wordt.

Inderdaad een hele handige functie @remco :smiley:. Er vindt geen logging op veld niveau plaats dus het is inderdaad zo dat je niet op veldniveau kunt zien wat er gewijzigd is. Wel kun je onder andere zien wanneer en door wie er iets is gewijzigd. Naar welke informatie ben je precies op zoek?

1 like

Graag op veld niveau. wij hebben maatwerk waar belangrijke datums worden ingevoerd. Maar ook wat er besteld is enz.

Graag zouden wij dan kunnen zien wie welk veld heeft aangepast.