Hi @Health2Work,
Goeie vraag, eentje die je vaker hoort.
Mailchimp is nog echt e-mailmarketing, met een klein beetje automation functionaliteit voor wat dripcampagnes en dergelijke. Vroeger was Mailchimp echt een koploper op dat gebied, maar e-mail marketing gaat steeds meer op in het bredere aanbod van marketing automation software.
ActiveCampaign is een (eenvoudig) voorbeeld van zulke marketing automation software. Kortweg is het verschil: E-mailmarketing is slechts een onderdeel van marketing automation.
Kijken we puur naar de tools, dan biedt marketing automation bijvoorbeeld:
- Een tracking script om het gedrag van je bezoekers te meten
- Automatische workflows die meer doen dan alleen e-mails verzenden
- Formulieren en landingspagina’s bouwen
- Lead scoring functionaliteit om je leads automatisch te kwalificeren obv business rules
- Sterkere segmentatie-opties
- En nog veel meer functionaliteit die verder gaat dan e-mailmarketing alleen
Al met al moet je marketing automation echt zien als de gereedschapskist die hoort bij een overkoepelende, bedrijfsbrede Inbound Marketing strategie. Dat betekent dat je die wel moet hebben, of dat je die gaat bouwen, wil je echt waar voor je geld halen uit de meeste Marketing Automation. De grotere tools als Hubspot kosten namelijk al gauw meer dan €1000 per maand aan licentie alleen, en gaan gepaard met behoorlijke implementatietrajecten.
ActiveCampaign is wat dat betreft de ideale fiets met zijwieltjes. Een licentie kost je de kop niet en de software vereist niet zoveel implementatiewerk. Het is dus ideaal om mee te experimenteren, een gevoel te krijgen bij inbound marketing, zonder een hoog afbreukrisico. Toch heeft het systeem veel van de functies van een groter systeem in zich - al is het her en der wat minder geraffineerd - waardoor veel ZZP’ers en kleine organisaties nooit verder hoeven te kijken.
Heeft dit antwoord je verder geholpen?