Beste PF gebruikers,
Ik maak sinds december j.l. gebruik van de mailboxrules d.m.v. een forward adres bij mijn provider. Binnen PF heb ik dan een mailbox waarbinnen de mails direct worden gekoppeld aan de contacten en nieuwe worden aangemaakt.
Ik kreeg echter al snel bericht van een aantal klanten (niet allen) dat zij een foutmelding ontvingen als zij een bericht van ons beantwoorden. Deze foutmelding bleek afkomstig te zijn van hun eigen provider waarin staat dat de mail is geweigerd, deze weigering gebeurd op basis van een veiligheidsprotocol van de SPF-records met een zogenaamde hardfail-optie. Let wel, ik ontvang de mails dan wel in outlook maar niet in de mailbox van PF.
De enige oplossingen zijn:
- ofwel je afzender(s) de mail rechtstreeks laten versturen naar het forward adresā¦@online.perfectview.nl in plaats van naar je eigen info@ā¦ adres .
- ofwel je afzender(s) vragen om je eigen ip-adres 83ā¦ toe te laten voegen aan het SPF-record van hun domeinnaam. De forwarding zal dan niet langer worden afgewezen en de mail zal wel worden afgeleverd bij forward adresā¦@online.perfectview.nl@online.perfectview.nl .
De eerste oplossing is niet bepaald handig, je wil immers het (info) email adres gebruiken van je eigen bedrijf.
De tweede oplossing schijnt volgens mijn provider en de PF helpdesk op dit moment de enige oplossing te zijn. Echter, dan moet ik dus elke klant vragen hun IT man de aanpassing in hun SPF record te laten aanbrengen. Dat brengt de volgende problemen: 1. de klant moet maar net begrijpen waar het om gaat en de wil hebben om hieraan mee te werken. 2. je weet niet bij wie het probleem speelt + nieuwe klanten die een aanvraag sturen heb je in eerste instantie niet in de gaten + je kan een slechte indruk maken.
Door verhoogde beveiliging bij vooral de wat grotere bedrijven kan bovenstaand probleem meer gaan voorkomen.
Ik vraag mij af of er gebruikers zij die ook problemen hebben met deze applicatie en wellicht heeft iemand daar een andere, ik hoop briljante, oplossing voor. Ik ben erg benieuwd.