Marge van je Salesfunnel


#1

Salesfunnel en marge, Regelmatig loop ik met de vraag te worstelen hoe richt je de salesfunnel goed in mbt diensten? Bij een product is het redelijk recht toe recht aan. Verkoop prijs is x en inkoop prijs is natuurlijk minder dat is de marge. Dit kan je mooi vanuit je verkoopkans aanmaken.

Maar hier komt de uitdaging! Stel een klant heeft interesse in een dienst, zoals bijvoorbeeld een telefoon abonnement. De contractsduur is dan 24 maanden x een abonnement van € 20,- p.m. De inkoop is € 19,- In de offerte regel vul je dan niet 24 mnd x € 20,-. Want stel het zijn 78 gebruikers.
Dan heb je een boel regels te vullen in je verkoopkans. Dan wil je in de offerte 78 x 20,-p.m hebben staan en niet 1872 x 20,-p.m. (24 maanden x 78 ab.)
Als de klant dan een verkoop offerte ontvangt dan schrikt hij waarschijnlijk. Maar voor de salesfunnel is dit wel belangrijk om de klantwaarde te bepalen en de marge hierop. De marge op dit verkoop traject is dus € 1872,-. ( 78 gebruikers x 24 mnd x €1,- marge) Vul je in je verkoopkans alleen 78 x 20,- in is de uitkomt in de dashboard een marge van 78,-
Wie heeft hier een goede oplossing voor!


#2

Beste Andrew,

Wat het belangrijkste is, is dat jouw salesfunnel exact aansluit bij de targets/doelstellingen die je zelf hanteert. Dus als jij of jouw verkopers gestuurd worden op contractsduur, gebruik dat dat ook in CRM en de salesfunnel.