Marketing automation: wie gebruikt het al?

Hey community,

Marketing automation staat eigenlijk al jaren boven aan de trendrapporten als het gaat om technieken die je zou moeten hebben. We hebben het hier af en toe al over gehad, maar ik was eigenlijk benieuwd: hoe staat het met de community?

Gebruik je al een marketing automation systeem, en haal je daar al rendement uit?

Nog even een afbeelding die wel aardig aangeeft wat t behelst:1_WPfiMC2A1eyASV8d3XPU0w

Hoi Bob,

Interessant. Ik kom het wel tegen, bijvoorbeeld landingspage. Ben vooral benieuwd naar de opvolging van deze techniekā€¦

Grappig, ik krijg het gevoel dat er binnen de CRM Community wel veel nieuwsgierigheid is naar het onderwerp, maar nog erg weinig kennis. Volgens mij wordt het vooral beschouwd vanuit CRM-perspectief, dus de mogelijkheden die je binnen CRM hebt om automatisch bepaalde emails te versturen. Klopt dat voor jouw gevoel?

Ik wil wel graag een blog of webinar organiseren namelijk, als mensen daarin geinteresseerd zijn. Maar het is nogal een breed begrip, dus als mensen specifieke vragen hebben beantwoord ik die graag :slight_smile: Vandaar eigenlijk ook mijn oorspronkelijke vraag - ik ben benieuwd waar de community staat.

@Bob kan je wat voorbeelden specifiek voor CRM geven?

Ja, ik ben hier ook benieuwd naar. Heb er nog te weinig beeld bij.

Hoi Bob,

Zelf gebruik ik het niet maar het valt mij de laatste tijd op dat er veel CRM gebruikers op zoek zijn naar marketing automation. Zeker als je kijkt naar een paar jaar geleden. :smiley::+1:
Wat ik van de verhalen hoor is dat het ze veel tijd bespaart omdat ze nu geen handmatige handelingen meer hoeven te doen :+1:

Ik denk dat de eerste stap dan is om te begrijpen dat de term marketing automation, zoals je hem doorgaans tegenkomt, meestal betrekking heeft op aparte marketing automation software pakketten, buiten je CRM dus. Het doel van marketing automation is eigenlijk het gat tussen koude leads en warme leads te verkleinen via automatisch geleverde content, die dankzij technologie op het juiste moment bij de juiste persoon wordt afgeleverd. De meest voorkomende functies die ieder pakket wel zal hebben:

  • Een database van marketingcontacten aanleggen

  • Deze contacten segmenteren op basis van profiel (velden, net als in een CRM) en gedrag (o.a. gemeten door een script op je website)

  • Op dezelfde manier deze contacten kwalificeren, bijvoorbeeld door ze automatisch te scoren op basis van een lead score model.

  • Gekwalificeerde leads automatisch naar je CRM sturen, waar ze bijvoorbeeld direct aan een salespersoon gekoppeld zijn, of in een bepaalde wachtrij terecht komen.

  • Veel MA tools geven Sales ook een inkijkje in de ā€˜marketinggeschiedenisā€™ van een lead, oftewel het profiel van die lead in de Marketing Automation software.

  • Wijzigingen in je CRM worden ook weer teruggestuurd naar het MA pakket.

  • Assets zoals Landingspaginaā€™s, formulieren en e-mails maken, waarmee je content kunt verspreiden om zo je database te vullen met leads.

  • Die assets dynamisch maken en personaliseren op basis van profiel- en gedragsinformatie.

  • Campagnes/nurture flows maken om deze leads automatisch te ā€˜nurturenā€™ van koude lead naar warme lead over tijd, op basis van bijvoorbeeld gedrag, fit en allerlei andere factoren.

  • Rapportages over marketing performance maken, waarvan de ultieme versie is dat je van al je marketingkanalen precies kunt aangeven hoeveel opportunities met wat voor waarde eruit voortgekomen zijn.

Dat is wat je ermee kunt. Koud de functies.

Maar ik denk dat de belangrijkste valkuil is dat het allemaal maar automatisch gaat en met een paar kliks geregeld is. Tuurlijk, de quick wins zoals automatisch een verjaardagskaartje sturen op basis van geboortedatum kun je vrij makkelijk implementeren. Maar de meeste MA pakketten zijn toch net ff wat te duur om dat een positieve ROI te kunnen noemen :wink:

Net als CRM vaak nogal wat culturele transformatie vergt van je sales-team, wordt marketing automation ook pas rendabel als je er goed mee omgaat. Dat houdt in dat je heel goed helder moet hebben wie je ideale klant is, wat zijn pijnpunten zijn en hoe zijn klantreis eruit ziet. Wat voor content je moet produceren om je klant te kunnen nurturen van koud naar warm. Wat je afspraken zijn tussen sales en marketing rondom de overdracht en opvolging van leads. Enzovoorts. Organisaties begeleiden in dat hele proces is overigens wat ik dagelijks doe :wink:

1 like

Ha Bob, interessantā€¦

Kan je eens een (evt. geanonymiseerd) voorbeeld geven van een traject dat je met een klant hebt afgelegd?
Het gaat dan wellicht iets meer leven zodat we van lauw wat meer warm worden :wink:

2 likes

Ja wij gebruiken het. Vaak voor klanten met mailchimp.
Werkt fijn.

2 likes

Hoi Fennard, ik ben nieuwsgierig :slight_smile: Hoe ziet jullie proces eruit? Welke onderdelen die Bob heeft genoemd gebruiken jullie?