Mobiel nummer op formulier in plaats van telefoon?

06-nummers zijn in onze communicatie van groot belang. Wij werken veel met webformulieren. We vragen daarin altijd om een telefoonnummer. Negen van de tien contactpersonen vult in dat veld keurig zijn mobiele nummer in (welke persoon werkt er tegenwoordig nog met vaste lijnen?). Het standaard veld voor telefoonnummer bij contactpersonen op het webformulier is ‘Telefoon’.
Bij binnenkomst van een ingevuld formulier zetten we de inhoud van dat veld handmatig om naar ‘Mobiel’, waar het hoort te staan. (Deze handeling doen we meerdere keren per dag…) Het veld ‘Mobiel’ komt bij ons in allerlei weergaven terug, dus belangrijk dat het mobiele nummer dan ook daar staat.
Mijn voorstel is om standaard in het formulier bij contactpersonen te vragen om ‘Mobiel’ i.p.v. ‘Telefoon’.
Ik ben benieuwd. Hoe kijken andere gebruikers daar tegenaan? Zou je deze aanpassing handig vinden of juist niet?
Hartelijke groet, Esther

Beste Esther,
Zonder het beter te willen weten snij ik even het onderwerp “telefoonnummer” aan vanwege je opmerking “welke persoon werkt er nog met vaste lijnen”.
Waarschijnlijk bedoel je te zeggen met een vast telefoonnummer. Ik als adviseur in de telefonie adviseer een ieder, groot of klein, altijd te werken met een vast telefoonnummer, natuurlijk met de mobiel alles verwerken maar wel een vast nummer. Van heel groot belang is dat je met een vast nummer zelf de touwtjes wat betreft bereikbaarheid in de hand hebt zonder scheve gezichten van de beller.

Bedankt voor je reactie. Dit is niet waar ik naar op zoek ben.

@Henrico en @carobee, als ik me niet vergis werken jullie ook met webformulieren. Is Esther haar ervaring herkenbaar voor jullie?

@Jijze, maken jullie ook gebruik van webformulieren?

Eens met Esther: de meeste contactpersonen die via de website reageren, vullen een mobiel nummer in als gevraagd wordt naar hun telefoonnummer. Lijkt me een goed idee om het veld ‘mobiel nummer’ dan ook in het standaard webformulier aan te houden. Of beide velden voor telefoonnummers op te nemen in die standaard.

1 like

Hetzelfde als Esther en Carobee. Steeds meer klanten geven alleen een mobiel nummer op. In de digitale handtekeningen zie ik zelden nog vaste nummers. Er zijn ook steeds meer bedrijven die geen vast nummer voor werknemers meer hebben, hooguit secretaresses. Centrales verbinden door met de zakelijke mobiels van werknemers. Wij hebben zowel vast als mobiel telefoonnummer op webformulier/contactformulier/inschrijfformulier staan maar geen van beide als verplicht veld. Wij vinden dat iemand toch een vraag of contactverzoek moet kunnen neerleggen bij ons (bijv via emailadres) zonder verplicht een mobiel nummer op te geven. Maar als ik het verplicht zou stellen, zou ook mijn voorkeur gaan naar mobiel als “standaard”.

Dank voor jullie aanvullingen @carobee en @Jijze :slight_smile:. De wens van @e.kevelam is reeds doorgegeven aan onze afdeling ontwikkeling, ik zal jullie daar ook aan koppelen. De afdeling ontwikkeling bepaalt de mogelijkheden en prioriteiten. Zodra hierover meer bekend is zullen we jullie hierover informeren :crossed_fingers:

Maar hoe ga je dan om met de inrichting van het systeem. Dat gaat nog steeds uit van éérst een vast nummer en als 2e een mobiel nummer.

Of noem je het dan:

  1. Mobiel
  2. Vast

Dat staat ook zo raar eigenlijk …

In het systeem zou het wat mij betreft gewoon mogen blijven staan zoals het nu staat.

In de contactpersoonsweergave onder een organisatie geven wij alleen het mobiele nummer aan en niet het vaste.