Opmaak van je mailcampagnes - TIP

Vanuit PerfectView CRM kun je prima mailcampagnes verzorgen. Jammer is dat je kennis moet hebben van HTML om de opmaak van je mailing ook een beetje interessant te maken. Natuurlijk kun je gebruik maken van de koppeling met MailChimp, toch missen gebruikers de ‘see what you get’ functionaliteit.

Ik los dat op de volgende manier op. Ik maak mijn mailtekst op in WORD - ik kan daar m’n gang gaan met lettertypes, kleuren, opmaak, plaatjes enz. - en plak vervolgens het geheel in Paint. Je past de afbeelding aan zodat deze de gewenste grootte krijgt. Vervolgens voeg ik de afbeelding in bij het onderdeel ‘tekst’ in PerfectView en klaar ben je. Eventueel nog de resolutie aanpassen.

Jammer is wel dat op deze manier eventueel gebruikte hyperlinks verloren gaan. Daar ligt nog wel een uitdaging.

3 likes

Hi Ton,

Creatieve oplossing!
@sanjai @Mark @Bob hebben jullie als marketing experts nog alternatieven?

Goedemiddag Ton en Marie-Charlotte,
Klinkt als een mooie oplossing, maar lijkt mij niet zo verstandig. Afbeeldingen zonder tekst worden sneller gezien als spam en komen niet goed door de spamfilters heen. Vorige week nog het advies gekregen van Perfect View om dat niet te doen.

Je kunt ook je mail opmaken in Mailchimp en de complete html kopiëren naar Perfect View.

Wij hebben ook als update-wens uitstaan om opmaakmogelijkheden toe te voegen aan de campagnefunctionaliteit.

2 likes

Hoi Esther,

Ik ben erg benieuwd hoe je dat doet met de HTML kopiëren van Mailchimp naar PerfectView! Mijn ervaring is namelijk dat de opmaak vaak toch iets verspringt als ik dit doe.

Jazeker, een aantal opmerkingen:

  • De methode die Ton aangeeft is inderdaad erg creatief, maar net als Esther al aangeeft een behoorlijk risico voor spamfilters. Daarnaast is de gebruikerservaring erg vreemd: waarom is de tekst een afbeelding? Is iets dat ik me als lezer toch snel zal afvragen. Afbeeldingen worden namelijk in de meeste mailclients niet meteen geladen, ik moet dan eerst toestemming geven, dus als de mail al door het spamfilter komt, is het eerste dat ik zie een gebroken plaatje-icoontje.

  • Ik ga mee in het advies om de mail elders op te maken. Ik ken PerfectView inhoudelijk niet, maar als de opties voor het versturen van e-mail zich beperken tot een tekstveld, zou ik zeker ook aanraden om het versturen van marketing mail te laten verlopen via een pakket dat daarin gespecialiseerd is, zoals bv Mailchimp, of ActiveCampaign als je meer met automation wilt kunnen. De gegevens en adressen kun je dan uit PerfectView koppelen.

  • Plakken van HTML uit een andere applicatie (waar je de mail bijvoorbeeld WYSIWYG opmaakt) is ook een goed alternatief. Wat betreft verspringingen en dergelijke, een fact of life is dat email HTML altijd een tricky gegeven is. Geen enkele email client zal een email exact hetzelfde tonen.

Tot slot nog een tip: ik haal zelf altijd heel goede resultaten met emails die gewoon uit tekst bestaan, dus nauwelijks opmaak en geen plaatjes. Dit wordt ondersteund door onderzoek van Hubspot, waaruit blijkt dat mensen weliswaar zeggen dat ze mooi opgemaakte emails liever hebben, maar hun gedrag het tegenovergestelde uitwijst. In dat geval kun je dus gewoon je tekst in het vak tikken.

2 likes

@Bob en @e.kevelam dank voor de adviezen, tips en waarschuwingen!

Gelukkig kun je wel afbeeldingen e.d. toevoegen, maar je moet wat meer knutselen om het allemaal netjes op te maken.

Hoi Bob,

Mooi en duidelijk antwoord!

Misschien goed om mijn vraag nog even toe te lichten: mijn ervaring is dat als je de HTML code kopieert uit mailchimp en vervolgens plakt in het tekstvak van de campagne in PerfectView, de opmaak in PerfectView al verspringt nog voor het versturen van de campagne. Er komen dan extra witregels tussen te staan etc., dus ik hoop dat dit voorkomen kan worden door dezelfde stappen als @e.kevelam te volgen :slight_smile:

@sabrina.cadogan het vinkje voor “pas geen formattering toe op de tekst, ik maak zelf de mail op met HTML-code” aanzetten, dat voorkomt de extra witregels.

2 likes

Hoi Herbert, dank voor je reactie! Heel gek, maar als ik dat vinkje aanzette bleef de HTML opmaak verspringen helaas :frowning: Overigens werkt dit bij andere HTML opmaken wel, dus ik verwacht dat het iets was met de codes die ik uit Mailchimp kopieerde! Jammer genoeg heb ik deze codes ook niet meer, aangezien ik dit deed voor klanten…

Inmiddels is het 2022 en is de editor in PerfectView voor mailings iets verbeterd. Ik ben daarom benieuwd of er al PV gebruikers zijn die naar tevredenheid mailings sturen met lichte opmaak (zoals een afbeelding en uitlijning). Wij gebruiken ons mailingsysteem MailCampaigns niet zo vaak en zouden daarmee willen stoppen als het met PerfectView ook aardig en gebruiksvriendelijk kan. De eerste testen vanuit PerfectView vond ik nog niet zo gebruiksvriendelijk. Maar het kan meespelen dat ik het andere gewend ben en deze niet.

Ha Ton,
Word kan je ook html op laten slaan. Misschien dat dat een wat gebruiksvriendelijker mailing op levert. Zeker omdat veel mailprogramma’s plaatjes niet standaard laden. Ook mensen met een visuele beperking zullen niets aan het plaatje hebben en op mobiel wordt het denk ik ook lastig lezen :wink:

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet Rachel

Hoi Rachel,

zelf gebruik ik hier altijd https://word2cleanhtml.com/ voor.
Je gaat naar de site, kopieer de inhoud van je word bestand in het veld en het programma zet je tekst om naar schone html code.
Dus ook teksten met wisselende opmaak veranderd hij in pure html zonder formatting codes. Alleen de paragrafen en heading codes blijven over.

Wat alleen jammer blijft bij Perfectview is dat je vast zit aan de standaard codes voor de basis layout. twee jaar geleden hebben ze me wel eens aangegeven hier mee bezig te zijn maar verder nooit meer wat van gehoord of gezien, jammer genoeg.