PerfectView koppelen met MailChimp - 2 tips

Maak jij gebruik van de koppeling tussen PerfectView en Mailchimp voor het versturen van je mailings? Dan hebben we twee tips voor het dagelijks gebruik.

Tip 1:
De campagne in PerfectView zorgt ervoor dat in MailChimp automatisch zowel een ‘campaign’ als een ‘list’ worden aangemaakt. Maak dus niet zelf handmatig een campaign aan in MailChimp, maar maak gebruik van de campaign die PerfectView aan heeft gemaakt. Op deze manier wordt de terugkoppeling van de opt-out uit de MailChimp campagne ook automatisch in PerfectView bijgewerkt.

Tip 2:
MailChimp heeft verschillende betaal-plannen. Dit kan inhouden dat je een maximum aantal mailadressen mag hebben binnen jouw betaal-plan. Het kan nuttig zijn af en toe je adres-lijsten op te schonen. Doe dit echter niet te snel na het versturen van een mailing i.v.m. het terugsturen van de statistieken naar PerfectView.

Heeft iemand nog een MailChimp tip voor het versturen van een mailing?

3 likes

@KvBrugge heb jij ervaring met Mailchimp en dan eventuele tips?

Handige tips hierboven :slight_smile: !

Mocht je de koppeling nou aan willen zetten dan ga je hiervoor in CRM Online naar de Instellingen > Koppelingen toe. Hier kun je klikken op MailChimp. In het venster wat opent kun je middels het zetten van een vinkje de koppeling activeren. Onderstaande printscreen maakt dit duidelijk:

Zoals je kunt zien moet je voordat je op ‘Testen’ kunt klikken een API key invullen. Deze ‘sleutel’ is terug te vinden in MailChimp. Hiervoor volg je de volgende stappen in MailChimp:

  1. Log in binnen je account
  2. Klik rechtsboven op je eigen naam en vervolgens op Account
  3. Klik op ‘Extras’ en vervolgens op ‘API keys’
  4. Klik op de knop ‘Create a key’ om een sleutel te genereren
  5. Kopieer de key en plak deze in CRM Online

Daarna is de koppeling gemaakt en kun je aan de slag :star_struck:

2 likes

Wie werken er allemaal met de mailchimp koppeling?
Op dit moment sturen wij de mailings altijd vanuit Perfectview via MailChimp. In MailChimp wordt dan automatisch een ‘list’ aangemaakt zoals hierboven beschreven.

Alleen wat ik ervaar, is dat de hardbounce niet automatisch wordt verwerkt in Perfectview. Ook zie ik verschillen in de resultaten (aantal bounces in PV en aantal bounces in MailChimp, dit wordt overigens nog door PV uitgezocht).
Daarbij moeten wij in MailChimp elke keer de lijsten blijven opschonen/verwijderen, gezien de kosten anders oplopen omdat er elke keer een nieuwe ‘list’ wordt aangemaakt.

Ik denk er daarom over na om de lijsten weer te beheren in MailChimp (of ander mailprogramma) en elke keer een export te maken uit PV en deze te updaten in de lijst in MailChimp, zodat je blijft werken vanuit 1 ‘list’. Enige nadeel is dat je in PV niet meer kunt zien of de ontvanger een bepaalde mailing heeft geopend ja of nee.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Hoe zit het hier inmiddels mee? Ik sta op het punt deze koppeling te gaan gebruiken, maar als deze niet goed werkt…