Selecteren op organisatie, verkleinen met contactpersonen: is dit mogelijk?

Ik loop weer terugen een beperking aan, denk ik. Of is het toch mogelijk? In een test lukt het me niet.

Ik wil een groep organisaties selecteren die voldoen aan een bepaalde relatiebeheerder en een bepaalde groep. Vervolgens wil ik de contactpersonen mailen. Tot zo ver vrij simpel en in 10 klikken te doen in de selectie-tool.

Maar, nu de uitdaging. Ik uit die groep contactpersonen een aantal uitsluiten, namelijk iedereen die in de laatste maand kenmerk X heeft. Maar dat lijkt niet mogelijk, ik selecteer op organisatie en zet deze later pas om naar contactpersonen.
Andersom (selecteren op contactpersonen) lukt ook niet want die hebben geen groep toegekend.

Hoe los ik dit op?

Hallo Renzo,

Leuke vraag.

Bij kenmerken kan je ook selecteren op datum. Hetgeen zou betekenen dat de contactpersonen dat kenmerk moeten hebben.

Kan je hier verder mee?

Hartelijke groet,

Herbert

Eh, nee. Denk ik.

Als ik regels voor contactpersonen opneem in de selectie, worden die dan toegepast wanneer ik de resultaten (organisaties) om zet naar contactpersonen?

Hoi Renzo,

In de selectietool kan je in het filter aangeven wat de datum van een kenmerk moet zijn.
image

Je kan in het resultaat van de selectietool aangeven organisaties vervangen door contactpersonen en deze dienen een specifiek kenmerk te hebben, echter kan je hierbij niet aangeven wat de datum van dit kenmerk moet zijn.

Ik heb nog even gekeken of dit wellicht te realiseren is door middel van een weergave maar dit is niet het geval. Ik zal een wens aanmaken dat je in de selectietool ook bij de functionaliteit ā€˜organisatie vervangen door contactpersonenā€™ op de datum van het kenmerk wilt selecteren.

Ik kan er niet over uit wat voor gedrocht dit is. Het lijkt gewoon niet samen te kunnenā€¦

De eerste optie in de selectie tool is niet mogelijk als je eerst op organisaties zoekt. Als je dan een contactpersoon met kenmerk toevoegd, heeft dat geen effect zo lijkt het.

Het tweede, org. vervangen door contactpersonen, kan je wel een kenmerk toevoegen maar niet weer voor een bepaalde datum.

Je moet dus eigenlijk door 700 hoepels springen, het systeem vervuilen met allerlei kenmerken of selecties om de boel een beetje aan elkaar te knopen. Ik vraag me echt af hoe andere organisaties dit doenā€¦

Vervelend dat de exact gewenste selectie op dit moment er niet uit te halen is. Dit nemen we mee naar ontwikkeling.

We zien wel een mogelijkheid om deze informatie met een workaround eruit te halen door eerst de groep contactpersonen een nieuw kenmerk te geven (op basis van sinds datum van het bestaande kenmerk) en dit nieuwe kenmerk mee te nemen in je selectie. Deze kan dan na gebruik indien gewenst gedeactiveerd worden. We kunnen vanuit support je hiermee helpen, maar laten we dan even bellen.

Het maken van een goede selectietool is complexe materie, aangezien er enorm veel variaties denkbaar zijn. We streven ernaar dit zo goed mogelijk te maken en elke feedback is daarbij voor ons belangrijk. Dank daarvoor!

We vertrouwen erop dat de voorgestelde workaround je voor nu voldoende mogelijkheid geeft de gewenste selectie alsnog te maken.

Hoi Renzo,

Wat mij al een paar keer heeft geholpen is om nog een keer opnieuw te kijken wat ik nou ook alweer eruit wil krijgen.
Het resultaat was vaak dat de kenmerken anders indelen, meer op contactpersoon niveau i.p.v. organisatie, een hele goede oplossing was.
Mijn uitgangspunt is dan steeds wat wil ik eruit krijgen en hoe gaat dat er uit zien en vandaar terug werken en de kenmerken toekennen.
Fijn weekend,

Herbert

1 like

Ha Renzo,
Je hebt al wat antwoorden gekregen zie ik. Misschien heb je nog wat aan een uitleg hoe wij onze mailgroepen samenstellen.
Met een kleine omweg is naar mijn idee iedere selectie te maken. Eerst zorg je ervoor dat je via de organisaties zo dicht mogelijk bij de te mailen groep komt. Dat resultaat geef je een mailingkenmerk. Bijvoorbeeld 20200817 relatieb. X groep Y min kenmerk X. Dan ga je opnieuw naar de selectietool en via dat nieuw aangemaakte kenmerk kun je doorselecteren op persoonsgegevens en kenmerken tot je tot het gewenste resultaat bent. Om je mailingkenmerk het juiste resultaat weer te laten geven moet je omdenken. Dus in jouw geval: het mailingkenmerk 20200817 ā€¦ . in de selectietool oproepen en verkleinen met iedereen die in de laatste maand niet kenmerk X heeft. Daaruit volgt iedereen die dus wel in de laatste maand kenmerk X heeft. Bij dat resultaat verwijder je het mailingkenmerk 20200817 ā€¦ Met als gevolg dat je iedereen met dat mailingkenmerk nu kunt mailen, want die voldoen aan je criteria.
Op deze manier maken wij voor bijna alle mailingen een mailingkenmerk aan.
Het nadeel hiervan is dat het resultaat niet automatisch bijgewerkt wordt, dus je moet iedere keer/mailing een nieuw kenmerk aanmaken.
Hopelijk is het duidelijk zo en wellicht heb je er iets aan.
Succes met het maken van selecties!
MVG Esther

3 likes

Ik zit de reacties nog eens te lezen, dank daarvoor. Maar het is wel schrikbarend hoeveel trucjes, omwegen en workarounds je tegenwoordig moet nemen om een fatsoenlijke selectie te maken. En dan heb je het nog niet eens over een ingewikkelde selectie!
Is Perfectview hier uniek in? Ik begrijp eigenlijk niet zo goed hoe die grote namen waar ze mee werken hiermee uit de voeten kunnenā€¦