Tips voor ZZP'ers en marketing

Binnen grote organisaties zie je dat de marketing afdeling een belangrijke functie heeft. Het opzetten en analyseren van marketingactiviteiten kost veel tijd en aandacht. Als ZZP’er moet je dagelijks je aandacht verdelen over verschillende taken, dus ook je marketing.

Hebben jullie een paar tips hoe je als zelfstandige eenvoudig je marketing kan inrichten?

Precies om wat je zegt, als ZZP’er heb je het al druk genoeg, moet je je marketing eigenlijk zo inrichten dat het voor jou werkt. Dat wil zeggen: inbound marketing die als een magneet ervoor zorgt dat mensen jou vinden en tijd in jouw agenda blokken, in plaats van zelf constant op jacht moeten naar leads. Onmogelijk voor een ZZP’er? Dat denk ik niet. Je moet er alleen op de goede manier tijd en aandacht aan besteden.

Een directe tip is het niet, maar als je een echt serieuze ZZP’er bent, zou ik https://jameskemp.co/ eens proberen. Ik ben zijn programma aan het volgen en het is echt een heel sterk concept. Het geeft precies antwoord op jouw vraag namelijk.

1 like

Heel praktisch? Zet een goed marketing plan op of zoek hier hulp bij.

Het plan omvat jouw boodschap, doelgroep en middelen (website, social media, nieuwsbrief etc.) in grote lijnen.

Pak er dan een systeem bij, bijvoorbeeld je CRM systeem en richt (in het geval van Perfectview) hier de diverse middelen met meer details in (zoals Social Media :arrow_right:️ Facebook :arrow_right:️ Berichten / Live Sessies / Advertenties) in in wachtrijen of pak hier een Project Management tool voor zoals Trello of Airtable.

Schrijf een planning uit, creëer de content en plan deze in bijvoorbeeld via Buffer of Hootsuite.

Het is even flink wat werk, maar op deze manier zit er een eenduidig verhaal in je marketing, volgen de berichten elkaar op logische volgorde op en wekelijks of maandelijks in één keer je berichten opstellen en inplannen kost véél minder werk dan dagelijks weer iets nieuws moeten verzinnen en uitzetten.

Het monitoren van marketing hoeft ook geen zeeën van tijd te kosten, 1 à 2 keer een half uur is vaak ook al meer dan genoeg. Wekelijks Analyticus checken, maandelijks je strategie hier op aanpassen passen is prima! Je wilt ook niet van de hak op de tak springen :wink: Advertentie resultaten wekelijks monitoren is ook meer dan voldoende.

Al met al blijft marketing voeren natuurlijk een vak op zich! Maar hoe slimmer je je “marketing systeem” inricht, hoe efficiënter je hier mee kan werken.

En kom je er niet uit? Of heb je gewoonweg niet voldoende tijd? Dan zijn er inmiddels talloze VA’s die dit soort klussen graag (deels) van je over nemen of je hier in begeleiden!

Ja precies, dat is wat het ideale resultaat is. Dit kost inderdaad tijd en aandacht. En ik kan me voorstellen dat het voor iemand die net begint met zijn eigen bedrijf en minder ervaring heeft in de marketing ook wel overweldigend is. Want waar begin je nu en hoe houd je het behapbaar?

Dit zijn goede tips om mee te beginnen. Als je daarmee klaar bent begint voor mijn gevoel pas het echte werk. Want goede content schrijven is enorm belangrijk en kost veel tijd en dan hebben we het nog niet gehad over het opdoen van kennis m.b.t. analytics…

Kom ik nog even terug op mijn vraag hoe houd je het behapbaar? Hoe hebben jullie dit gedaan toen je net begon?

Je slaat de spijker op zijn kop met het behapbaar houden. Ok, hier dan even uitgeschreven wat mijn aanpak is. Ik ben dit nog aan het opzetten en ben nu zo’n 4 maanden voor mezelf bezig. Om even aan te geven dat het inderdaad lastig is om alles te combineren in die 24 uur per dag die je maar hebt :wink:

  1. Voor marketing is wat mij betreft het allerbelangrijkste om in kaart te hebben wie mijn ideale klant is en wat zijn kenmerken, pijnpunten, vragen en behoeften zijn. Dit heb ik uitgeschreven in een document. Ik noteer wat demografische gegevens, zoals wat voor bedrijfsgrootte, B2B of B2C, verwachte budget, maar ook situationele kenmerken en persoonlijke drivers. Wat voor team werkt hij/zij mee, wat is zijn grootste angst of vrees op de werkvloer, van wie is hij afhankelijk en wat voor doelstellingen heeft hij? Om te beginnen is dit waarschijnlijk gut feeling, maar belangrijk is om dit te blijven toetsen en verscherpen naarmate je met meer potentiële klanten spreekt.

  2. Veel tijd om bakken met long reads te produceren heb ik niet, dus ik wil zo veel mogelijk resultaat halen uit een zgn ‘cornerstone’ funnel. Het scheelt dat ik als ZZP’er als het goed is maar 1 of 2 dingen doe, dus veel meer zou ik in principe niet nodig moeten hebben. Het doel van die funnel is om mensen zelf naar mij toe te laten komen, dus het aanbod moet zijn in de vorm van bv een gratis sessie, een exploratieve call enzovoorts, zolang het maar iets is dat mensen graag willen hebben, waarde toevoegt en een lage instapdrempel heeft. In praktische zin heb je hiervoor nodig:

  • een centraal ‘iets-dat-waarde-toevoegt’. Een quick scan, een inspiratiesessie, een setje templates, whatever. Dit hangt van jouw business af en is jouw manier om direct waarde te leveren en je kwaliteiten te bewijzen, zonder dat het jou al te veel tijd kost. Het is ook je opstap naar je betaalde product of dienst.
  • een landingspagina met daarop jouw verhaal, zo geschreven dat het mensen trekt, met daarop:
  • een call-to-action voor jouw toegevoegde-waarde-item, bv een formulier waarmee je gegevens opvraagt. Typeform is een gratis, makkelijke, veelzijdige en mooie tool om formulieren mee te maken en integreert met bv Wordpress.
  • een e-mailmarketingprogramma waarmee je gericht opvolging kunt geven aan de mensen die jouw stukje toegevoegde waarde hebben opgevraagd of gedownload. Mailchimp is ideaal, want gratis bij lage volumes. Integreert ook met Typeform.
  1. Automatische opvolging. Bedenk wat je mensen wilt vertellen die jouw stukje waarde hebben opgevraagd. Wat is de volgende stap als ze dat gedaan hebben? Gebruik bv Mailchimp om die boodschap automatisch te versturen X dagen nadat men je formulier heeft ingevuld. Zorg dat dit ook weer een call-to-action heeft, bijvoorbeeld voor een call van 30 minuten met jou. Ik ben fan van mensen uitnodigen om zelf een call in te plannen. Scheelt ons beiden tijd. Bijkomend voordeel is dat je hiermee ook mooi professioneel overkomt. Ik noemde het elders al eens, ScheduleOnce is hier bv een goede tool voor.

  2. Rondom die toegevoegde waarde is het zaak om wel doorlopend aanwezig te zijn op de diverse kanalen. Hierom is het zo belangrijk dat je scherp hebt wie jouw ideale doelgroep is en waar ze mee rondlopen. Zowel je betaalde promotie als je organische aanwezigheid moet je proberen te laten draaien rondom die vragen en uitdagingen. Verwijs vervolgens door naar je conversie-event, de landingspagina uit 2.

De betaalde promotie (Facebook ads bv) zorgen voor constante aanwezigheid waar je zelf niet zoveel meer aan hoeft te doen, buiten meten en bijstellen. Organische promotie kost je uiteraard wel tijd, maar ook zonder dat heb je in ieder geval iets in de lucht dmv de betaalde promotie.

Tot slot: hiermee hangt ook samen het business model dat je hanteert. Hoe ziet het product eruit dat je verkoopt (om het schaalbaar te maken is het zinnig je diensten te verpakken als product)? Dat bepaalt ook wat je weg is ernaar toe.

Behapbaar, want het idee is dat het automatisch draait, en de enige input van jou is om het bij te stellen op basis van de resultaten. Uiteraard kost het wel tijd om op te zetten in het begin, en om de eerste paar keer finetuning te doen, maar dat hou je toch. Gaandeweg wordt dit steeds minder.

1 like

Wauw, wat een uitgebreid antwoord. Fijn dat je dit met ons deelt!

Om het zo in te steken vraagt wel wat kennis van zaken, ik kan me voorstellen dat er ZZP’ers zijn die hier hulp bij nodig hebben. Het omschrijven van je doelgroep is een hele sterke en natuurlijk de eerste stap, vanuit daar vloeien er acties die daarop inspelen.

Dank voor je antwoord!