Hoi Anne,
Leuk dat je dat vraagt!
Voordat ik iets meer vertel over hoe ik het doe, eerst een klein stukje informatie over waar vanuit dit is ontstaan.
Ik onderzoek de usability vanuit leveranciersperspectief. Dit werkt in mijn optiek wat anders dan wanneer je CRM implementeert in je organisatie. Dan is het mogelijk om het heel klein op te zetten en vanuit daar verder te bouwen. De situatie waar vanuit ik werk is dat we klanten hebben die al jaren klant zijn en ook al jaren met ons product werken. Ons product bestaat uit drie lagen, waarbij een laag onze laag is. Dit is de laag die we onderzoeken voor onszelf m.b.t. usability. Het mooie hiervan is dat meteen de overige lagen aangeraakt worden en de klant hier ook profijt uit kan halen.
Wij hebben besloten als leverancier en ontwikkelaar van ons product om de eindgebruikers meer te betrekken bij de doorontwikkeling. Zij zijn degene die er mee werken en het prettig in gebruik moeten vinden. Wij als leverancier kunnen bedenken dat het logisch is om een knop āBevestigenā te noemen, maar eindgebruikers kunnen daar heel anders over denken en vinden de term misleidend en zouden intuĆÆtiever ermee kunnen werken als het āOkĆ©ā zou zijn. Naar dit soort informatie zijn we op zoek, functionaliteiten die er zijn, maar beter kunnen in functionaliteit, design, logica etc. en ook naar functionele behoeften.
We pakken dit als volgt aanā¦ We gaan langs bij onze klanten die bereid zijn om hierin mee te denken, want het vraagt tijd van de klanten. Van tevoren neem ik contact op met de klant om duidelijk uit te leggen wat de bedoeling is van de sessie. We vragen ook aan de eindgebruikers om alvast na te denken over verbeterpunten. Hierbij ook het handvat om bij een benoemd verbeterpunt ook te formuleren wat dan de gewenste situatie moet zijn, dit om te voorkomen dat het een soort klaagsessie wordt i.p.v. een constructieve sessie. De sessies bestaan uit kleine groepen (maximaal 6 personen) zodat er een dialoog ontstaat. Deze groepen willen we het liefst zo divers mogelijk hebben, dus denk aan een veel-gebruiker, positief-kritische gebruiker, incidentele gebruiker, iemand die negatief tegenover het product staat, etc. Zodat er met verschillende brillen naar het product gekeken wordt. Gebruikers brengen input in en vanuit daar start het gesprek om boven te halen wat de eindgebruiker daadwerkelijk wil en ook de beweegreden erachter. Op die manier krijgen we niet enkel praktische input voor de doorontwikkeling, maar ook een beter inzicht in de denkwijze van de eindgebruiker. Wat voor mij persoonlijk heel waardevol is, want je merkt toch dat je anders kijkt naar het product doordat je er dagelijks mee werkt en de ins en outs weet.
Alle input verzamelen we en houden we bij in een bestand. Op dit moment is dit ook nog de fase waar we inzitten, dus het verzamelen van input. De volgende stap is als de eerste ronde usabilitysessies voorbij zijn om te inventariseren wat geroepen is bij de verschillende klanten en te kijken naar mogelijkheden en in hoeverre het past binnen onze eigen oplossing. Vanuit daar gaan we door ontwikkelen en de nieuwe functionaliteiten/design/etc. meenemen in nieuwe updates. En wat mij betreft start er dan weer een nieuwe ronde en wellicht dat die er wat anders uit gaat zien, maar het idee is om de communicatiestroom met de eindgebruikers intact te houden, zodat ze een korte lijn houden met mij en ik weet wat er speelt bij de eindgebruikers.