Verschil tussen een verkoopkans en een taak

Bijna weekend, maar toch nog even op de valreep… :sweat_smile:

Ik had zoeven een gesprek met een klant over het gebruik van de activiteit Taak t.o.v. de activiteit Verkoopkans. Welke activiteit gebruik jij voor het opvolgen van je verkoopgesprek?

Een verkoopkans zie ik als een ‘dossier’ waar alles rondom de voortgang van het verkooptraject terug te vinden is. Een overzicht van de stakeholders, links naar eventuele bestanden (voorstellen enz.), de slagingskans, de waarde van de verkoop, de producten die erbij horen, de aanmaakdatum en de verwachte sluitingsdatum, enz. Is ‘van’ iedereen die bij de verkoopkans hoort.

Een taak zie ik als iets dat ‘van’ 1 iemand is. Iets dat iemand moet doen in het kader van bijvoorbeeld een verkoopkans. Kan zijn een opvolging sturen via mail, of een telefoongesprek voeren, een fysieke afspraak doen. Of een bestand versturen naar iemand. Ken je toe aan 1 persoon, heeft een omschrijving en een to-do datum, maar veel meer meestal niet.

Hoi Ingrid,

Ik denk inderdaad ook dat het opvolgen van bijvoorbeeld een gewonnen verkoopkans door een ander kan worden opgevolgd middels een taak…

Eens met Bob en Ingrid. Een verkoopkans maak je aan zodra je potentiële verkoop aan een prospect of klant (up/cross selling, etc) hebt en die wilt beheren en inzichtelijk wilt maken voor je organisatie en betrokken collega’s. Je geeft daarbij indien mogelijk ook een verwacht verkoopbedrag of omzet, kans of waarschijnlijkheid op. Ik zie deze stap als beheer van het verkoopproces. Binnen dat proces maak je diverse taken aan zodra die spelen, zoals: terugbellen klant, offerte versturen, bezoekafspraak maken, etc. Als de verkoop wordt binnengehaald of gemist, dan wordt de verkoopkans (en alle onderliggende activiteiten) pas gesloten.

Eens met @Bob @hvv @Jijze!

Wanneer je kijkt naar de suspects zie ik vaak dat taken nog worden gebruikt op het moment dat er koud gebeld gaat worden en op het moment dat de interesse er is dan wordt er een verkoopkans aangemaakt.
Op zich niks mis mee. Wellicht krijg je voor je rapportages een iets meer vertekend beeld.

Het voorbeeld wat @marie-charlotte.vest schets hoor ik inderdaad ook vaker voorbij komen! Sommige klanten willen juist hun pijplijn niet ‘vervuilen’ met verkoopkansen die nergens op uitdraaien en kiezen er daarom voor een taak aan te maken en maken daarna pas een verkoopkans aan. Ik ben zelf geen sales tijger maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een verkoopkans als overkoepelende activiteit waarin je het hele verkoopproces doorloopt. Als je een lage slagingskans invult (of zelfs op 0%) dan zie je de verkoopkans nauwelijks (of niet) terug in je gewogen marges.

1 like