Waar houdt CRM op?

Waar houdt CRM op? Wat leg je vast in CRM en waar ga je bijv. over naar een boekhoudpakket of ERP? Een ‘dilemma’ dat ik regelmatig tegenkom in de praktijk. Wat vinden jullie?

:face_with_raised_eyebrow:

@riessen.van.maarten: ik denk dat jij deze vraag ook wel vaker voorbij hebt horen komen?

Dat klopt Sabrina, ik vind dat je dit per situatie moet bekijken. Vanuit CRM perspectief streef ik altijd naar de meest klantgerichte totaal oplossing. Maar ik ben erg benieuwd @anne.hopman hoe jij je relaties verlost uit dit dilemma ?

1 like

@anne.hopman , interessante vraag!!

Tijdens CRM demonstraties kom ik deze vraag vaak tegen.

Ik ben het eens met @riessen.van.maarten dat je dit per situatie moet bekijken.

Vaak is er al een boekhoudsysteem. Kijkend naar de situatie wanneer er een boekhoudsysteem is zie je vanuit de eerste gesprekken vaak naar voren komen dat CRM wordt gebruikt voor verkoopopvolging/relatiebeheer. Het opvolgen van de potentiele opdracht gebeurt in CRM. Offertes in de meeste gevallen ook, of de offertes worden al in het boekhoudsysteem gemaakt. Dan wordt er een kopie van de offerte aan de opportunity/verkoop gekoppeld.
De factuur wordt vrijwel altijd vanuit het boekhoudsysteem gemaakt. Wanneer een koppeling aanwezig is tussen het CRM systeem en het boekhoudsysteem dan zie je steeds vaker dat vanuit CRM de factuur wordt gemaakt en via de koppeling wordt aangemaakt in het boekhoudsysteem.

Kijkend naar ZZP-ers zie je vaak dat CRM wordt gebruik voor verkoop, offertes en facturen. Maar zoals @riessen.van.maarten zegt je moet het per situatie bekijken. Iedereen heeft andere wensen.

Dit is wat er naar voren komt tijdens de eerste gesprekken/verkoop/demo’s van CRM. @anne.hopman wat ervaar jij tijdens trainingen? Dan is het CRM systeem ingericht…

1 like

@marie-charlotte.vest Ik krijg tijdens trainingen weleens de opmerking ‘ja nu moeten we dit dubbel invoeren’, bijv. én in het boekhoudprogramma én in het CRM-systeem. Ik vind het daarom belangrijk dat het heel helder is voor iedereen wat het doel is van het systeem en wat er ingevoerd dient te worden zodat het nu voor iedereen duidelijk is. Nog mooier is als de systemen gekoppeld kunnen worden.

1 like

Anne, heel herkenbaar je vraag waar houd het op! Ik denk dat CRM in eerste plaats de afdeling Sales en Marketing moet ondersteunen. Daarna kijken naar koppelingen met ERP of iets anders. Zelf merk ik ook wel dat klanten in een keer zien wat er mogelijk is en worden zo enthousiast dat ze alles aan elkaar willen knopen en het oorspronkelijke doel vergeten. Wat adviseer jij de klanten dan als je die vraag krijgt tijdens de training?

@andrew Terugkomen op dat doel inderdaad. Voor een training vraag ik daar ook naar zodat ik mijn uitleg daarop aan kan passen. Toelichten dat je beter klein kan starten en dan na een tijdje kan uitbreiden ipv te grote veranderingen ineens.

Zojuist bij een klant geweest voor wie dat heel helder was en waarbij de neuzen dezelfde kant op stonden, dat maakt het al een stuk makkelijker om beslissingen te maken over hoe het systeem gebruikt gaat worden.

1 like

Misschien zit daar dan het verschil. Ook dit verschilt weer per organisatie natuurlijk, maar mijn instinct zegt: CRM is het gereedschap van je sales-team. Net zoals je boekhoudsoftware het gereedschap is van je financiële afdeling. Marketing automation van je marketing-team, enzovoorts.

Uiteindelijk is het streven natuurlijk dat systemen met elkaar praten, zodat je ook geen dubbel invoerwerk hebt. Marie van Sales past iets aan in het CRM waardoor er in het boekhoudsysteem een factuur wordt aangemaakt, bv.

Je ziet natuurlijk wel dat sommige systemen meerdere functies kunnen vervullen, maar naar mijn idee is dat toch vaak maar magertjes, vergeleken met een tool die zich 100% richt op 1 domein. Dat mijn boekhoudpakket (Yuki) ook een CRM-functie heeft is leuk, maar ik gebruik zelf liever Hubspot CRM, wat gewoon 100% gebouwd is als CRM en dus ook veel betere functionaliteit heeft.

Eens! Heb jij een koppeling tussen beide systemen?

Nee, dat helaas niet. Maar mijn product en bijbehorende financiële zaken zijn gelukkig simpel van aard, dus dat is (nog) te doen met een Google Docs template :wink:

1 like