Waar kan CRM bij helpen?

Regelmatig krijg ik de vraag waar kan CRM bij helpen?

Ik noem dan altijd de punten die bij Perfectview Online CRM staan onder “Aan de slag”.

  • Relatiebeheer
  • Selectie & E-mailing
  • Verkoop offertes en facturatie

Ik ben benieuwd of iemand van de CRMbassadors nog andere onderwerpen gebruikt?

2 likes

Hier gebruiken wij CRM vooral voor de eerste twee punten, waarbij ‘relatiebeheer’ wel meer omvat dan het woord in eerste instantie doet vermoeden. We proberen de gegevens ook echt te gebruiken om meer strategisch in te zetten.

Bijvoorbeeld om analyses te maken van ons netwerk. Hoe is de spreiding geografisch gezien (waar zitten de ‘gaten’ in ons netwerk en hoe kunnen we dat verklaren?), met wat voor soort organisaties hebben we contact (en ook hier: hebben we daarmee alles gedekt of ontbreken er nog belangrijke prospects).

Maar ook om verbanden te kunnen zien/leggen, zowel intern (inzichtelijk wie er allemaal contact heeft met dezelfde partij) als extern (aansturen op waardevolle ontmoetingen). Dit doen we vooral door in het CRM de gegevens zoveel mogelijk te verrijken. CRM is wat dat betreft de tool, relatiebeheer/-management nog zoveel meer dan dat, waarbij een CRM eigenlijk onmisbaar is.

1 like

In het algemeen noem ik rond het nut van CRM ook (dus naast die jij al noemde):

  • Marketing

  • Management

Marketing
Hier wordt iets minder vaak aan gedacht. Maar in contact blijven met zowel actieve als inactieve klanten kan heel lucratief zijn. En CRM is hier uiterst geschikt voor. Zo kun je bij klanten activiteiten zetten (gekoppeld aan je agenda) om bijv. weer eens contact op te nemen. Zo zorg je ervoor dat klanten ook klant blijven.
Maar ook bij inactieve klanten kun je dergelijke marketingactiviteiten zetten.

En natuurlijk heb je een handig bestand van al je relaties en vaak kun je via de CRM tool bijv. een e-mail sturen naar (een selectie van) alle relaties.

Management
Voor relatiebeheer, marketing, verkoop, etc. kunnen in dashboards worden gezet, in vergelijking met doelstellingen. Zo kan het management bijsturen waar nodig.

Kortom: CRM is voor ieder bedrijf een basis tool voor het runnen van een bedrijf wat mij betreft.

1 like

Zelf zet ik CRM primair in voor het vastleggen en volgen van ontwikkelingen van mijn relaties en de mogelijke commerciële aanknopingspunten om zaken te doen met deze relaties. Bij de start van een relatie zijn hier niet persé direct concrete leads aan te koppelen. Wel zijn er in de meeste gevallen thema’s waarvan je na een eerste gesprek weet dat die de betreffende persoon bezighouden. Het start dan met het vastleggen van basale gegevens als naam van de organisatie en de sector, gegevens van de betreffende persoon en zijn rol binnen de organisatie en tot slot een kort verslag van een gesprek en daaraan te koppelen vervolgactie met vermelding van thema’s die deze persoon interesseren.

In mijn business, zakelijke dienstverlening, volg je relaties soms hun gehele loopbaan en zijn er meerdere momenten waarop je met elkaar zaken kunt doen. Daarbij is het praktisch wanneer je een overzicht hebt van welke business er in soms meerdere jaren is geweest. Soms ben je namelijk enkele jaren achtereen met elkaar in business waarna er een pauzeperiode optreedt.

Het met een zekere regelmaat contact onderhouden met relaties zorgt ervoor dat je in beeld blijft. Naast persoonlijk (telefonisch) contact kan dat ook worden gerealiseerd door inzet van sociale media, blogs en bijvoorbeeld (digitale) nieuwsbrieven.

Het mooie van eigentijdse CRM-systemen is dat je al dit soort informatie van een relatie makkelijk en overzichtelijk in beeld hebt.

2 likes

Ook juridisch kan het een perfecte ondersteunende tool zijn. Je kent ze vast: mondeling opdracht verstrekken maar factuur betalen ho maar. Als je de offerte digitaal laat tekenen zoals door Perfectview gefaciliteerd heb je juiste proces en procedure gevolgd mocht het ( helaas) komen tot incasso procedure.

Laat onverlet dat CRM een proces is welke ondersteund kan worden met een applicatie!

1 like