Wat is verschil tussen CRM manager en marketingmanager?

Wie kan mij helpen met de juiste duiding van de verschillende functies? Wat is het verschil tussen CRM manager en de marketing manager? Wanneer ik Google kom ik op het volgende: “Als CRM Manager ben je verantwoordelijk voor de CRM-strategie van de organisatie en het ontwikkelen en realiseren van klantcontactplannen. Het klantcontact heeft als doel klantbehoud en het werven van nieuwe klanten”. Maar dit suggereert dat CRM meer onder verkoop zou vallen?

En wie is er uiteindelijk verantwoordelijk voor de kwaliteit van de data? Wie heeft er ervaring met deze termen en kan me er niets meer over vertellen? Ik ben ook benieuwd of het in verschillende sectoren anders wordt ingevuld.

Is er een misschien een expert of ervaringsdeskundige die die binnen grote organisaties of overheidsinstelling hier mee te maken heeft gehad?

Beste Giedo,
Marketing manager is de baas van de afdeling Marketing.
Maar vaak is de CRM manager verantwoordelijk voor het CRM binnen de héle organisatie.
Die komt vaak ook voor onder andere functiebenamingen zoals product owner, of het ligt bij de relatiebeheerder. Maar ik ken ook een CRMbassador die communicatieadviseur is: @y.neuschwanger-kars Of het ligt bij functioneel beheer, toch @KJehae? Zélf zou ik beide dames in dit geval CRM manager noemen.

Misschien heeft PerfectView er een vaste benaming voor? @Kerstin.Alleijn , @Ingrid.Peters ?

2 likes