Werkvormen voor training


#1

Ik ben op zoek naar informatie / best practices over het leren van CRM-systemen aan anderen. Wat zijn daarin de beste werkvormen en zijn er wellicht werkvormen die niet zoveel ingezet worden, maar erg succesvol (kunnen) zijn? Voor nu is het vooral praatje - plaatje - daadje.

Verder ben ik ook benieuwd of iemand hier tips heeft m.b.t. het gebruik van (online)tools, dus andere vormen dan klassikaal training geven om systemen te leren en wellicht ook verdieping aan te bieden.

Ik ben benieuwd waar jullie allemaal gebruik van maken, ooit van hebben gehoord of zelf ooit hebben ervaren in een training.


#2

Wat bij ons heel goed werkt, klinkt misschien stom :joy:, het creeren van schaarste!

Dus juist niet iedereen toevoegen, hier en daar wat mensen die enthausiast zijn. En op een gegeven moment komen er collega’s vragen of ze alsjeblieft ook in het CRM mogen. (Ze worden natuurlijk steeds nieuwsgieriger). Ze willen ook meedoen met dat interesante nieuwe systeem.

En dan druppelsgewijs weer wat mensen toelaten, puur ervaringsdeskundige hiero.


#3

Een mooi begin van een training, mensen die het héél graag willen leren, 1-0 voorsprong zou ik zeggen.

Is er ook een bepaalde vorm of vormen die jullie dan gebruiken om de stof over te brengen naar de mensen? Of bestaat dat ook uit laten zien en laten oefenen.


#4

Uhm, ja eigenlijk is het wel hetzelfde hoe jij beschreef.

Wat ik wel een leuke tool vind is https://kahoot.it/, om in een interactive spelvorm kennis te delen. Maar die ken je vast al wel.


#5

Dank voor het delen Eddy! Ik ken de deze tool nog niet, ga ik eens naar kijken :slight_smile:

@jeroen: als rastrainer heb jij misschien ook nog wel input voor Marloes?


#6

Fijn Sabrina, het is echt heel cool! Gewoon eens tijdens een teammeeting doen!


#7

Dit is ook de methode zoals ik jarenlang mijn trainingen heb ingestoken. Ik vind het lastig om een andere methode te verzinnen aangezien je cursisten toch de applicatie onder de knie moeten krijgen. Je komt nogal snel op praatje-plaatje-daadje terug. Ben je opzoek naar een andere methode ter afwisseling tijdens je training of een volledig alternatief voor de standaard methode?

Kahoot is inderdaad een erg leuke manier van kennis delen, zoals @Eddy al aangeeft. Je zou het eens uit kunnen proberen om het tussen de modules door als test te doen. Om te kijken of er voldoende kennis is over het afgesloten onderwerp. Lijkt je dat iets?

Wat betreft online tools. Ja, wel ooit mee gewerkt, maar ik kan niet maar niet op de naam komen. Mocht ik het nog ergens opdiepen dan laat ik het je weten.


#8

Ja, beetje op zoek naar andere werkvormen. Ik had het laatst met een vriendin over werkvormen (zij komt uit het voortgezet onderwijs). Zij zei dat er een werkvorm is die heet: ‘Werkvorm experts’ en toen dacht ik wellicht is dat ook toe te passen in het leren van een systeem. En misschien zijn er nog zoveel lesvormen die supertof zijn om toe te passen in een training en soms juist heel helpend kunnen zijn. De werkvorm komt trouwens neer op dat je de groep in kleine groepjes uit elkaar laat gaan en ieder een onderwerp geeft om te onderzoeken. Vervolgens komen ze terug met eigen opgedane kennis en gaan ze het uitleggen aan de groep en noteren ze alle vragen die ze nog hebben. Dit zou je dan weer kunnen herhalen of zelf aanvullen als trainer. Waarom zou je niet bij bijvoorbeeld het leren van een systeem kunnen zeggen “Ga dit onderdeel onderzoeken en kijken naar de mogelijkheden en zorg ervoor dat je dit over 30 minuten kan demo-en aan je collega’s.” Vervolgens kan je het daarna als trainer nog aanvullen met ontbrekende informatie.

Kahoot is me inderdaad bekend. Ik zet het nog niet in in mijn training, maar gebruik nu gerichte opdrachten om uit te voeren in het systeem. Misschien een leuke manier om een trainingsdag op te starten (ik heb vaak meerdere dagen een training met dezelfde groep).


#9

Ja waarom ook niet. Ik ben zelf groot fan van cursisten zelf op onderzoek uit laten gaan. Iets wat je zelf ontdekt wordt beter onthouden dan iets wat je wordt uitgelegd. Ik heb er alleen nooit over nagedacht om mijn hele training op deze manier in te richten. @daniek.richt, jij wel?

Hoe gaat je vriendin om met verschillende niveau’s in een groep? Worden de minder snelle personen zo niet ondergesneeuwd door de snelle?

@katja, jij komt veel bij verschillende bedrijven. Heb jij ervaring met andere leermethoden dan praatje-plaatje-daadje?


#10

Dat klinkt wel heel mooie om de cursisten het zelf te laten proberen. Maar dan werk je hopelijk wel in een testomgeving…


#11

Ik probeer soms mensen van een gelijk niveau bij elkaar te zetten, maar je bent dan ongeveer specialist plannen, omdat een zaal, de agenda’s van iedereen en de catering op elkaar wil aan laten sluiten.

Eén-op-één werkt vaak ook wel goed, omdat je dan meteen het systeem kunt inrichten naar de wens van de gebruiker.

De ‘trial and error’ versie is denk ik alleen niet praktisch in omgevingen waar men daar ‘geen tijd’ voor heeft. Die nemen daar de rust niet voor. Maar ik ga over een tijdje weer trainingen doen, ik zal het eens proberen. :smiley:


#12

Het mooie van de werkvorm experts is (en dat is ook goed om van tevoren duidelijk te maken) dat alle groepsgenoten expert moeten worden, dus de zwakkeren kunnen juist uitleg vragen aan de sterkeren, want zij zullen het in ronde twee net zo goed als expert in hun groepje uit moeten leggen.

Dus wat je krijgt is een groep van bijvoorbeeld (even voor het gemak) 9 mensen. Die breek je op in drie groepen van drie.

Ronde 1: elk groepje gaat zich specialiseren in een onderwerp. Groep 1: Relaties Groep 2: Marketing Groep 3: Sales
Ronde 2: er worden groepen gevormd met van elk kennisgebied 1 expert. Zij gaan om de beurt (alle drie aan de beurt komend) aan elkaar uitleggen/presenteren/laten zien wat ze weten. Ze gaan proberen antwoord te geven op de vragen van de anderen. Vragen die niet beantwoord kunnen worden, worden genoteerd voor de trainer. Dus iedereen móet er iets van weten, want ze worden weggetrokken van het groepje waar ze de voorbereidingen mee hebben getroffen.

Je zou dan in het geval van systeemtraining ook nog kunnen vragen om een soort finale presentatie te zien van 1 expert per onderdeel, zodat je zelf nog informatie kan aanvullen.


#13

@Eddy "kahooten"is idd cool.

Ik probeer steeds vaker geen powerpoint te gebruiken. Maar real- time simpele tekeningen te maken en de verbinding te maken. interactie te zoeken met de aanwezigen. Dat geeft energie. Soms komen er ook nieuwe dingen uit de groep dan dat in de ppt stond. en de tekening moet de verbinding maken om het te begrijpen. vergt we goede voorbereiding en creativiteit van de trainer, wel veel leuker.


#14

En als alternatief voor powerpoint vind ik prezi (www.prezi.com) ook heel cool, een presentatie is al snel visueel heel aantrekkelijk. En het is zo gepiept!

Wordt wel nieuwsgierig naar die trainingen haha.


#15

Belangrijkste doel voor mij is om maatwerk te leveren, daardoor om mezelf uit te blijven dagen en niet in vast patroon te zitten. Je hebt vaak een rugzak vol met kennis en door het publiek te laten benoemen waar ze het over willen hebben kun je het jezelf gemakkelijk maken.

Probeer het eens (met als back-up toch je powerpoint mocht je je onzeker voelen).


#16

Klinkt tof! Ik geef zelf geen trainingen meer maar lijkt me leuk om een keer uit te proberen :slight_smile: Ga je dit een keer uitproberen? (Ik ben namelijk benieuwd naar je ervaringen hiermee bij een ICT training.)

@Jeroen:

Dat deed ik eigenlijk ook niet. Wel leuk dat je zoveel tekent! Ik ben net als Ingrid en Marloes van het praatje, plaatje, daadje en tekeningen zijn hier een leuke aanvulling op. Ik teken nu, als coach, eigenlijk vaker als tijdens trainingen gek genoeg :rofl:


#17

@Marloes.van.Dun ik gebruik ook hoofdzakelijk het praatje-plaatje-daadje prinscipe maar je zet me wel aan het denken :wink:

Ik ben groot fan van wedstrijdjes tijdens mijn CRM trainingen. Dit kun je zo klein houden (zoekopdrachtjes) of groot maken (workflow doorlopen) als je zelf wil. Het is voor mij een perfecte manier om het enthousiasme erin te houden en ondertussen meteen te toetsen of iedereen het begrepen heeft of dat er nog onderwerpen zijn die meer uitleg behoeven.

@Eddy bedankt voor de tip. Kahoot ben ik nu aan het ontdekken. Heel tof ook dat je recourses en afbeeldingen kan toevoegen. Hiermee kan ik meteen sturen op waar ze zelf tot de juiste antwoorden kunnen komen. Het enige wat ik graag nog zou willen is de mogelijkheid tot open vragen stellen. Kijk ik daar overheen en zo niet, ken je toevallig nog een andere tool waarmee dit kan?


#18

Training is inderdaad essentieel om CRM-oplossingen goed te laten landen binnen bedrijven en overheid. Net als bij communicatie probeer ik hiervoor in mijn projecten aan te sluiten bij de doelgroep die we willen bereiken.
In mijn ervaring (B2B en Overheid) kunnen die gebruikersgroepen behoorlijk verschillen. Er zijn gebruikers die een duidelijke voorkeur hebben voor geplande, live gegeven instructies. In een enkel geval nemen ze zelfs binnen een paar weken twee keer deel aan dezelfde cursus. Andere gebruikers mijden groepsinstructies en willen zelf bepalen wanneer en waar zij - online dus - wegwijs gemaakt worden in het gebruik van de applicatie. Daarvoor breek ik de content liefst op in kleine brokken, zodat de cursist alleen dat hoeft te volgen, wat hij/zij dan nodig heeft. Ik denk dat het een kwestie is van en en: live en online.
Er zijn tools die daarbij helpen. Groepsinstructies kunnen via Skype conferences doorgezet worden naar andere locaties en dan is het ook mogelijk deze integraal op te nemen en via het intranet beschikbaar te stellen. Voor specifiek online instructies zijn er handige tools als Camtasia om schermbeelden en -acties op te nemen en later nog te kunnen editen. Wil je er echt een Academy van maken dan kun je een professional gebruiken, zoals U&I Learning in Eindhoven, die ik naar tevredenheid heb ingezet voor een (PerfectView-) project bij Provincie Gelderland.
Het beste resultaat krijg je echter wanneer je een vlot sprekende super-user hebt, die de instructie wil verzorgen (klassikaal en/of online). Deze is meer dan wie anders in staat om de toepassing in te bedden in de dagelijkse praktijk, aan te geven waarom zaken zo zijn ingericht en ook wat het oplevert. Deze liggen niet voor het oprapen, maar ik hou mijn ogen daarvoor graag open.


#19

Hoi Wim,

Leuk idee om een super-user hiervoor te gebruiken! Die vertaalslag naar de praktijk is dan een mooie extra.

De tools die je gebruikt ken ik niet, maar ik zet ze op de lijst om naar te kijken samen met Kahoot :slight_smile: Onze webinars komen op dit moment nog het meest in de buurt van online instructies, maar deze zijn algemeen en niet klant specifiek.