Word Templates geschikt maken voor PerfectView: probeer dit

PROBLEEM: VERSPRINGENDE OPMAAK
Vanmorgen heb ik een PerfectView gebruiker geholpen die een probleem had met verspringende layouts. ik heb via Meet meegekeken wat hij deed. Zijn Word-bestand zag er prima uit. Na het uploaden van zijn template met PV-koppelingen was ook alles OK. Als hij een offerte genereerde met PV, was de layout compleet versprongen, ronde plaatjes waren vierkant en zo meer.
Dat duidde op een versieprobleem en inderdaad: hij kreeg een .doc document terug (Word 97-2003 compatible), terwijl hij een .docx document (Office 365) had ge-upload.

OORZAAK
Vermoedelijk werkt de PV-server intern met een oudere Word-versie. Die wordt (faceless) geactiveerd, het bestand wordt geopend, de koppelingen worden ingelezen en het bestand wordt weer bewaard. Omdat de oudere versie niet alle nieuwe opmaak features kent, worden die overgeslagen. Daardoor verspringt een en ander.

OPLOSSING
Bewaar je eigen .docx document als .doc (Word 97-2003). Sluit voor de zekerheid het bestand en open het opnieuw in Word. Word werkt dan in compatibiliteitsmodus, dat betekent dat hij rekening houdt met de beperkingen van de oudere versie. Loop het bestand door door en corrigeer waar nodig. Misschien kunnen sommige layout-grapjes nu niet meer, daar zul je dan omheen moeten werken. Bewaar het document (let op dat je nog steeds bewaart als .doc (Word 97-2003), dit zou vanzelf goed moeten gaan.
Upload dat document naar PV. 10 tegen 1 dat de layoutproblemen zijn opgelost.

(Sponsorblok: PV formulieren responsive maken)

5 likes

Beste Anton,
Dank je wel voor het delen van je probleem en natuurlijk de waardevolle oplossing!
Groet,
Kitty Jehae

1 like

Graag gedaan! (al was het niet mijn probleem maar dat van een PV-klant, door Herbert Denk naar mij doorverwezen.)

Groet!
Anton

1 like

Dank je wel. Dit is wel iets voor Perfectview om naar te kijken. We willen uiteraard wel mee gaan met onze tijd (en software :wink:)

Zo wilde ik het al niet brengen maar het is inderdaad een aandachtspuntje! Er is nu nog wel omheen te werken maar er gaan ongetwijfeld features komen waardoor de boel wordt verstoord.
Misschien is het updaten van MS Word (op de server) al voldoende.