CRM Deel 2: De klantenpiramide eenvoudig gemaakt

Ik heb een blog geschreven over het op een eenvoudige manier maken van een klanten piramide in Excel. Kijk of je dit kunt gebruiken. Ik hoor graag of het je gelukt is. Daarna is het zaaks om de categorieën aan klanten te verbinden in Perfectview. Wat jullie ideeën daarover zijn hoor ik graag. Een kenmerk aanmaken?
De volgende blog gaat over de migratie van klanten in de piramide en wat te doen met die kennis.

4 likes

Thanks Gerard, jij bent goed bezig! :fire: Heel bruikbaar dit, ik zal het in gedachte houden als ik bij klanten ben.

Goed artikel @Kegcoach en zo vanzelfsprekend ook.
Nu werk ik niet graag in Excel :wink: maar ik ga dit zeker toepassen op mijn klanten en dat in een mooi dashboard zetten.
Heb jij een idee hoe je dat er visueel uit zou kunnen laten zien?

Ben wel benieuwd hoe andere de klantenpiramide categorieën verwerken in hun CRM.
In Perfectview heb je bij het relatietype, klant. prospect, suspect (nog andere?) twee opties:

Status en Categorie.

klant-categorie

Status geeft de categorie van @Kegcoach aan. A,B,C,D,E en Top.

Waarvoor wordt categorie gebruikt? Ben benieuwd naar de reacties.

Ik maak Excel sheets voor mijn klanten, bijvoorbeeld van een koeriersdienst. In Excel maat ik een blad met de A klanten, de volgende met B, etc. De migratie matrix (mijn volgende blog) vertelt ons of de klant aan het dalen of stijgen is in de piramide. Die gegevens zet ik ernaast en heb ik een idee van het klantgedrag. Samen met mijn cliënt neem ik de klanten door en vraag of ze dit kunnen verklaren. Zo niet dan nemen we contact op. Alleen al dit contact levert opdrachten op: de klant krijgt aandacht en voelen zich gewaardeerd. Alle gegevens die we verzamelen leggen we vast, ook als we er achter komen dat er een personeelswissel is geweest die zijn eigen koeriersdienst inschakelt. Hieruit leren we dat we een te klein contactoppervlakte hebben. We hebben te weinig contacten (één) en hebben dus geen interne coach ontwikkeld die ons belangrijk vindt, behalve dan die ene die vertrokken is… Er valt hier nog zo veel over te vertellen maar dat later in mijn volgende blog. Kan je je voorstellen hoeveel activiteiten je kunt ontplooien op basis van klantgedrag?

1 like

Interessant het tijgen of dalen in de piramide. Ik kijk uit naar je blog. Wisseling van contactpersonen is altijd kritisch. In welke branche zitten jouw opdrachtgevers over het algemeen?

Hi Mieke,
Leuk dat je uitijkt naar de volgende blog. Het is de meest belangrijke, denk ik. Nu zijn mijn opdrachtgevers MKB ondernemers dus van 1 tot 250 eft. Vroeger was ik vooral verantwoordelijk voor key accounts zoals Nestlé, Heineken en Unilever. Daar was een goed CRM systeem dat gekoppeld is aan een financieel systeem onontbeerlijk, vooral bij het communiceren en delen van info naar het buitenland.