Familie relatiekaart?

Naast al het moois wat er wél in PV zit, is er één ding wat ik echt mis: het vastleggen van een familie als particuliere klant.

Ik kan nu maar één persoon invoeren bij een relatiekaart, maar soms heb ik te maken met de ene partner en soms met de andere. Soms ook met de thuiswonende kinderen. Gaat allemaal om hetzelfde huishouden, maar niet altijd over dezelfde persoon. Het zou fijn zijn om dat wel centraal te kunnen
CRM’en.

Ik zou denk ik een ‘workaround’ kunnen maken door een algemene organisatie toe te voegen, die Familie Jansen te noemen, en dan de gezinsleden als contactpersonen op te voeren, maar een mooie oplossing is dat niet.

En volgens mij moet het niet te ingewikkeld zijn om een ‘familiekaart’ of iets dergelijks op te voeren.

1 like

Hoi Peter,

Wat een interessant vraag. Ik heb je verzoek doorgezet naar de afdeling ontwikkeling.

@katja ik zie dat jij dit bericht geliked hebt. Hoe ga jij hier mee om? Ik ben benieuwd! :slight_smile:

Niet … want ik heb er geen ervaring mee. Maar zou het zelfs in de privésfeer goed kunnen gebruiken!
Ik heb er ooit zijdelings iets van gezien… Echter, dat was vanuit defensie om terroristen in kaart te brengen. Is natuurlijk net zo goed ‘relatiemanagement’ :roll_eyes:

1 like

Beste @Peter,

Er is wel een manier om persoonlijke relaties vast te leggen. Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar het is een mogelijkheid om onderlinge relaties vast te leggen. Daarvoor zijn de volgende stappen nodig:

  1. Activeer in het onderdeel Rechten het relatietype ‘Persoonlijke contacten’
  2. Vervolgens kun je in de keuzelijst ‘Persoonlijk contact - soorten’ de gewenste soorten aanmaken.
  3. Nu kun je op een relatiekaart, rechtsboven vanuit het onderdeel Relatienetwerk, via het onderdeel ‘Relatie toevoegen’ een persoon toevoegen.
  4. Je kiest vervolgens - in dit geval - voor Persoon -> Persoonlijk contact -> Nieuw of bestaand persoon
  5. Door tot slot te klikken op ‘persoonlijk contact’ verschijnt er een schermpje waarin je kunt kiezen voor het soort persoonlijk contact. (vader, broer, zus etc…)

Je creëert op deze wijze in ieder geval een overzicht van persoonlijke contacten bij elke relatie en kunt, door te klikken op het gewenste contact in het vakje relatienetwerk, snel navigeren naar de gewenste persoon.

Verder heb je altijd de mogelijkheid om bij de ‘aanschrijving’ te kiezen voor ‘familie’ . Ook in een later stadium, als je een mail of document aanmaakt, kun je nog kiezen voor de aanhef ‘familie’.

Succes ermee!

4 likes

Dag @ton dank voor je (uitgebreide) suggestie.
Hiermee kan ik wel de onderlinge relatie juist benoemen, maar ik moet dan nog steeds per persoon een aparte kaart aanmaken en dat wil ik juist niet. Ik wil op één relatiekaart alle familieleden kunnen opvoeren die op hetzelfde adres wonen, en daar alle activiteiten bij elkaar hebben.

Beste @Peter,
Ik had uit je eerste bericht al begrepen dat je het liefst al de gezinsleden op één kaart zou willen hebben. Hoewel dit - vanuit database oogpunt - niet de beste oplossing is, kan ik me best voorstellen dat je dat handig vindt.
Als het enkel gaat om het vastleggen van namen van gezinsleden, zou je er nog voor kunnen kiezen dat op het tabblad ‘Extra info’ te doen. Ook niet helemaal ideaal, maar is een mogelijkheid.

SowieSo zou het nuttig zijn om enige uitleg te krijgen over het verschil tussen Particulieren en Particuliere klanten/prospects etcetera.
Mogelijk niet helemaal hetzelfde, echter tijdens het bekijken van het verzoek van @Peter liep ik hier nog tegenaan.

Hi Peter!

Ik krijg deze vraag ook regelmatig bij afspraken. Wat ik dan voorstel is om een organisatiekaart aan te maken. De organisatienaam wordt dan de familie naam. contactpersonen worden de familieleden. De functie of rol kun je dan gebruiken om aan te geven of het gaat om de vader, moeder of kind.
Per ‘contactpersoon’ kun je een adres invoeren voor wanneer bv de kinderen niet thuis wonen.

Kun je hier iets mee?

Hi Bert,

‘Particuliere klanten/prospects’ worden ingezet voor verkoop/acquisitie. Een ‘particulier’ wordt ingezet wanneer je particulieren moet registreren wanneer er geen verkoop plaatsvindt of je geen onderscheid wil in klant en prospect.

hoi @marie-charlotte.vest dat was een ‘workaround’ waar ik zelf ook aan zat te denken.
En ik hou de optie nog even in ‘reserve’. Ik wil eerst eens kijken hoeveel ‘last’ ik er in de praktijk van ga krijgen dat ik niet standaard meerdere gezinsleden kan invoeren. Misschien valt het wel mee :):slightly_smiling_face:

Hallo Peter,
Een interessante case. Ik zou in eerste instantie de leden van de huishouding apart opvoeren en voorzien van de kenmerken, zodat je de persoon via de kenmerken snel kunt terugvinden/enof in bepaalde doelgroep(en) kan aanmerken.
Vervolgens zou ik de huishouding benoemen met een de familienaam +woonplaats . Deze kaart zou ik dan benoemen als masteraccount. Op de eerder gemaakte persoonlijke kaarten van de leden van deze huishouding vink je dan het aangemaakte masteraccount aan. De gekoppelde kaarten zie dan je terug op het tabblad “subaccounts”. De kracht van deze opzet is dat je dan in één oogopslag de samenstelling van de huishouding aantreft. En voor de nadere toekomst heb je een historisch overzicht van de familie, want bij een verhuizing van een van de leden verander je de naw gegevens op de betreffende persoonskaart en niet op het masteraccount… :slight_smile: Ben benieuwd naar je reactie.
Met vriendelijke groet,
Randall

3 likes

Hoi @fbcrm , dank voor je uitgebreide reactie. Ik snap eerlijk gezegd niet precies de stappen die je beschrijft, maar wel de strekking van het verhaal. Voor dit moment kijk ik het nog even aan in hoeverre ik in de praktijk echt hinder ondervind van het niet kunnen invullen van familieleden.

Grtz Peter

Hallo Randall @fbcrm
Ik probeer je werkwijze te volgen en kom een heel eind, maar ik mis even de mogelijkheid om op een persoonlijke kaart de aangemaakte masteraccount aan te vinken. Dat kan alleen bij een organisatiekaart, maar dat bedoel je ook wellicht? Of mis ik nog iets, een instelling o.i.d.?

Hallo Ton,
Je opmerking is terecht, dit kan alleen op de “organisatiekaart”. Op de persoonlijke kaart is dit inderdaad niet mogelijk.
mvgr.
Randall

2 berichten zijn gesplitst naar een nieuw topic: Hoe om te gaan met een moederbedrijf waaronder meerdere BV’s?

Wij hebben voor onze praktijk maatwerk laten maken om familie zoals broer zus vader moeder te kunnen toevoegen. Ik weet zeker dat ze ook voor jullie wat maatwerk kunnen doen (kost wel wat maar dan heb je ook wat)

Ik kijk deze even mee.

Wij zoeken zo iets om bij onze medewerkers een ICE te registeren.
Zodat er snel in 1 opslag te zien is wie er gebeld moet worden.

Als hier een andere oplossing voor is hoor ik dat natuurlijk graag. ( de hierboven beschreven opties heb ik natuurlijk al bekenen)