Kenmerk in bulk aan relaties toevoegen

Hi,

Momenteel voegen wij per relatie een kenmerk toe. Soms moeten echter meerdere relaties op het zelfde moment een kenmerk hebben bijv heeft deelgenomen aan workshop a. Dan moet je elke relatie apart openen en het kenmerk toevoegen. Is het misschien mogelijk om vanuit activiteiten overzicht in bulk een kenmerk bij de diverse relaties te zetten. Of bijv. een lijst met actieve klanten te maken en dan per relatie een vinkje te zetten waarna er daarna een kenmerk wordt toegevoegd aan de betreffende relaties.
Bijv. Relatie a,b,c,d,g,h heeft deelgenomen aan workshop a?

Dan is het later makkelijker om hen te selecteren als workshop b gegeven gaat worden. En gaat het kenmerk toevoegen veel sneller.

Iemand zoiets al gedaan?

Hi Yvette,

Leuk om te zien dat je veel gebruik maakt van kenmerken! Hopelijk merk jij ook dat werken met kenmerken erg fijn kan zijn. Ik kan me voorstellen dat het veel tijd in beslag neemt wanneer je per relatie een kenmerk toevoegt… binnen PerfectView zijn er daarom verschillende manieren om in bulk kenmerken toe te voegen.

Ik ben benieuwd of het in dit geval om 1 kenmerk gaat die je in bulk wil toekennen, of gaat het om verschillende kenmerken?

Hi Yannoe,

Beide willen we gaan toepassen. :slight_smile:

Hoe doen we dan dat dan?

Als je tijdens het importeren aan iedere relatie het zelfde kenmerk wil meegeven dan kunt je in de importstappen, in stap 2 ‘Instellingen’ aanvinken dat je kenmerken mee wilt importeren. Vervolgens kun je in stap 3 ‘Kenmerken’ dan aangeven welk(e) kenmerk(en) de relaties moeten krijgen.

Let op! Het toevoegen van kenmerken tijdens het importeren van relaties werkt alleen wanneer je nieuwe relaties toevoegt.

Wanneer de relaties uit je importbestand allemaal verschillende kenmerken dienen te hebben of je wil bestaande relaties een kenmerk meegeven dan kun je beter een ‘kenmerk’ import uitvoeren.
Om verschillende kenmerken in bulk toe te voegen aan je relaties kun je een kenmerk import uitvoeren. Hiervoor zal er in eerste instantie een module aangezet moeten worden wanneer dit nog niet is gedaan. De module aanzetten doe je als volgt:

  • Ga naar de ‘Applicatie instellingen’ > ‘Configuratie’ > ‘Modules’
  • Zet het vinkje aan bij de optie 'Kenmerken importeren.

Stap 1
Het is van belang dat de relaties aan wie je kenmerken wilt toevoegen al in PerfectView staan. Kenmerken importeren doen we namelijk op basis van een unieke ID die een relatie op de achtergrond van ons mee krijgt in PerfectView. Maak in de selectiemodule een selectie met daarin de relaties aan wie je de kenmerken wilt toevoegen. Vervolgens kun je vanuit het ‘resultaat’ de gegevens exporteren. In dit export bestand zit een kolom ‘RSP_ID’. Hierin staat die ID code die nodig is in de kenmerkimport. Deze ID code bepaalt aan welke relatietype het kenmerk gekoppeld moet worden.

Stap 2
Nu je het exportbestand met de ID’s van je relaties hebt kun je het voorbeeldbestand van de kenmerkenimport downloaden. Dit doe je via de ‘Instellingen’ > ‘Gegevens importeren’ > ‘Nieuw’ > ‘Kenmerken’ > ‘Selecteren’. Linksboven staat de knop ‘Voorbeeld downloaden’. In dit bestand tref je de volgende kolommen aan:

  • Relationship ID -> hierin plak je de RSP_ID vanuit het export bestand.
  • Kenmerk categorie -> hierin vul je de naam van de categorie in
  • Kenmerk naam -> hierin vul je de naam van het kenmerk in
  • Datum -> hierin vul je de datum in van wanneer het kenmerk toegevoegd wordt.

Nadat je het bestand op deze manier heeft gevuld, sla je het bestand op als een CSV bestand. In PerfectView kun je nu via de import definitie het kenmerk bestand uploaden. Je hoeft verder niets te koppelen. PerfectView zal dit automatisch doen.

Kom je hier denk je verder mee? Mocht je hulp nodig hebben tijdens het importeren, helpen we je graag. :smiley:

Wellicht dat dit topic ook interessant is voor je: Kenmerk importeren :bulb:

Hi,

Wij kunnen hier wel wat mee. Maar het is niet wat wij bedoelen. Als ik het goed begrijp moet ik eerst een importbestand maken met de relationship ID van alle aktieve klanten en kunnen daarna het kenmerk toevoegen. We gaan het proberen.

Mocht het niet lukken, weet ik jullie inmiddels te vinden :slight_smile: