Koppelen met BI-software? (Dashboarding)

Goedemorgen allemaal,

Recentelijk een presentatie gezien over Power-BI vanuit microsoft en de mogelijkheden die het bied om dashboards te maken. Nu was ik direct nieuwsgierig of er ervaringsdeskundigen zijn hier die het wiel hierin al eens hebben uitgevonden. (een google op BI / dashboard tools geeft een jungle aan opties)

Wij zouden graag de data uit PV, sales gerelateerd, in een dashboard tool inladen om daar vervolgens rapportages mee te genereren richting de organisatie. En zodoende kunnen we dat ook gemakkelijk combineren met data uit andere afdelingen. Helaas is het dashboard binnen PV nu iets wat beperkt.

Kijk uit naar jullie respons en ervaringen!

Goeie vraag. Dashboards zijn een mooie manier om informatie te delen naar de rest van de organisatie.

Ik heb zelf geen ervaring met zo’n koppeling vanuit PV, maar misschien dat @avdz of @Michael hier wel ervaring mee hebben?

Goedemorgen,

Microsoft Power BI kan inderdaad een mooie toevoeging zijn op de dashboards van PerfectView. Belangrijk is om vooraf goed in kaart te brengen welke resultaten je inzichtelijk wilt hebben. In veel gevallen zijn die namelijk ook uit PerfectView te halen.

Pas zodra je gegevens uit verschillende lagen wilt halen (bijvoorbeeld uit gekoppelde activiteiten of betrokken relaties), is het soms nodig om daar een koppeling voor te laten schrijven.

In de wandelgangen had ik ook vernomen dat PV zelf ook bezig is met een upgrade van het Dashboard. Zou het dan wenselijk zijn als klanten hierover ook feedback geven met wensen?

Ik merk dat concurenten de huidige PV dashboard functionaliteiten als “wel leuk” bestempelen, maar nog niet erg werkzaam. Maar ik denk dat een paar simpele aanpassingen en wat meer opties voor de klant precies voldoende kan zijn om 90% van de wensen van de meeste salespersonen de coveren.

Kunnen jullie hier iets over loslaten?

Hoi Eddy, goede vraag!

Ik denk dat een medewerker van PerfectView deze het beste kan beantwoorden.

Power BI (of andere dashboard tools) kan zeker een aanvulling zijn op de dashboards en overzichten die in PerfectView zijn opgenomen. Zoals al eerder gezegd is de eerste stap van groot belang, bepalen welke gegevens wil je verzamelen om weer te geven in je grafieken / dashboards.

Als dit duidelijk is dan kan bekeken worden hoe de gegevens voor de dashboard tool beschikbaar komen, PerfectView kent hierin een aantal opties.

  • Het exporteren van weergaven die speciaal opgemaakt zijn voor de dashboard tool. Werkt prima als het om redelijk eenvoudige dashboards zijn
  • Het gebruiken van de database export als ook de relatie tussen gegevens (bv gekoppelde activiteiten) van belang is.
  • Het ontwikkelen van een API koppeling om gegevens te onttrekken aan PerfectView.

Waar de eerste 2 een handmatige actie vereisen kan de laatste optie volledige automatisch ingericht worden.
Een 4e optie die soms ook mogelijk is , namelijk directe toegang tot de database van de CRM omgeving, is bij PerfectView helaas niet beschikbaar.

Een upgrade van de dashboards zoals ook gemeld is niet een onderwerp waar we bij ontwikkeling nu mee bezig zijn. Natuurlijk kunnen de aanwezige dashboards nog uitgebreid worden. Zouden hier specifieke wensen voor zijn dan hoor ik die graag, zodat we de haalbaarheid kunnen bekijken.

2 likes

Dank Edwin voor jou reactie, leuk om te zien dat je ook hier actief bent :smile:!

Om eerlijk te zijn ben ik wel nieuwsgierig naar PowerBI, maar aan de andere kant heb ik weinig tijd me echt te verdiepen hierin. Daarnaast werk ik al jaren in een excel document waarin ik nu een mooi dashboard heb gemaakt voor mijn persoonlijke doelstellingen (die ik per jaar kan aanpassen). Dus een echte wens om PowerBI te gaan leren is er niet, omdat ik eigenlijk al mijn overzicht heb.

Ik denk als PV meer persoonlijke doelstellingen aan de voorkant kan invoeren, er aan de achterkant net wat meer overzichten gegenereerd kunnen worden.

Wat ik heel fijn vind is dat ik gemakkelijk kan zien wat er per jaar is verkocht / per medewerker.
Maar mis daarin, wat moeten we nog behalen, de openstaande doelstellingen YTD (year to date) / per medewerker.

Daarbij is het fijn meer toe te spitsen op een specifieke periode, nu zie je vrij grote overzichten per jaar, maar ik zou ook graag grafieken per maand en per kwartaal willen zien. Grafieken kunnen helder de relatie tussen doelstelling en behaalde resultaten weergeven, t.o.v. een taartdiagram.

En bijvoorbeeld de mogelijkheid om een businessplan, op basis van mijn eigen producten, te kunnen invoeren, en daaruit ook een optie om te openstaande doelstelling YTD te zien.

Voorbeeld:
Plan = ik ga x aantal producten van A en x aantal van B verkopen dit jaar tot eind 2019
Hoe loop ik op koers op moment x, bijsturen of door blijven gaan.

Ik denk dat bovenstaande ideeen een hele hoop van alle sales gerelateerde werknemers aanspreekt.

Dag Edwin,

Als ik bij andere CRM pakketten kijk zie ik dat reporting maar vooral analyse een steeds belangrijkere rol in neemt en daarvoor is het nodig dat er een naadloze koppeling met het crm pakket bestaat. Het werken met exports is naar mijn mening niet flexibel genoeg (en eerlijk gezegd ook wel erg 2010).

Ik hoop dat PF CRM een transparantere koppeling gaat bieden dan nu het geval is. Dan kan je namelijk zelf ook je eigen visualisatie tool erbij kiezen, of het nu gaat om Power BI, Tableau, Qlik of een andere tool.

Met name de mogelijkheid om visueel door jouw eigen data te grasduinen levert vaak heel erg mooie inzichten op en daar heb je echt een goede/gemakkelijke koppeling voor nodig.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

Groet

Sefa

1 like

Hi Eddy,

Interessant wat je hier vertelt. Ik zit met hetzelfde probleem en zat er ook aan te denken om een Excel hiervoor op te stellen. Zou jij dit excel document willen delen? Ik ben erg benieuwd wat/hoe je dat hebt gedaan. De gegevens die ik uit PerfectView willen halen komen aardig overeen met wat jij omschrijft.

Nino