Ben ik niet met je eens. Je CRM is meer dan een persoonlijke potentiële klantenlijst. Het feit dat ik gekoppeld ben aan jou via LinkedIn wil niet zeggen dat ik interesse heb in de diensten of producten die jouw organisatie aanbiedt. Ik heb misschien wel om een hele andere reden connectie met je gemaakt. Tenzij je mij op de hoogte stelt en uitlegt waarom het nodig is dat je mijn gegevens naast LinkedIn ook in je database opslaat, waar je collega’s ook bij kunnen, ben je volgens mij in overtreding.
Daarbij heb ik het recht om vergeten te worden, en dat veronderstelt m.i. automatisch dat ik op de hoogte moet zijn van het feit dat mijn gegevens bij jou zijn opgeslagen, anders kan ik dat recht niet uitoefenen.
Een van de uitgangspunten van de AVG is nu juist het tegengaan van maar zoveel mogelijk data opslaan omdat het ooit wel eens relevant zou kunnen worden. Al je LinkedIn-contacten opslaan in de database van je bedrijf zonder specifieke reden behalve ‘omdat het handig is’, staat daar in mijn ogen haaks op.