Linkedin Tip: Je contacten snel en simpel in Linkedin

Het is handig om mensen uit je doelgroep in je CRM te hebben, dat lijkt me duidelijk.
Laten we beginnen met je Linkedin connecties.
Met deze link: https://www.linkedin.com/psettings/member-data kun je connecties exporteren.
Klik in je Perfectview op het instellingen tandwieltje en de rest wijst zich vanzelf.

Veel plezier ermee.

Fennard Drenth
Drendabel

6 likes

Bedankt voor deze tip Fennard, ik kom best vaak mensen tegen die worstelen met een LinkedIn export!

@robertgouda: Wist jij dit al? Misschien heb jij nog meer bruikbare LinkedIn tips?

Zeker wist ik dit al, ik gebruik het soms bij e-mailings. Maar niet altijd is het Linkedin bestand geschikt voor CRM vind ik zelf.
Maar nuttige en handige methode om snel contacten erin te zetten.

Dank je wel @drendabel goeie tip, die kende ik nog niet.

Ga er gelijk mee aan de slag.

Eens kijken of we de import in CRM een beetje kunnen automatiseren :slight_smile:

Dit lijkt me toch best een kwestie met het oog op AGV. Waarom sla je mijn contactgegevens op in je CRM zonder dat ik je daartoe toestemming heb gegeven (bv nav een contactformulier of salesgesprek) ? :wink:

Vraag me af of ik je toestemming moet vragen cq. nodig heb om je gegevens op te slaan in mijn CRM?
Is het niet zo dat ik in het privacy statement moet hebben staan dat ik dat doe en dat jij dan het recht hebt die gegevens op te vragen en het recht om vergeten te worden?

Corrigeer me als ik fout zit.

BTW ik heb die back-up van Linkedin opgevraagd en wat je krijgt zijn bedrijfsnaam, e-mail en voor- en achternaam.
Net genoeg om te spammen :wink:

Zou kunnen hoor, ik weet het ook niet zeker. Maar ik twijfel of dat wel van toepassing is als ik alleen maar in je LinkedIn lijst sta, en ik dus verder geen relatie met jouw organisatie heb. Ik heb bv het recht om vergeten te worden door jouw organisatie, maar heb ik dan niet ook het recht om überhaupt te weten dat ik in je CRM sta? Als je me in je CRM zet omdat ik een connectie ben op LinkedIn zal ik dat nooit weten. Tenzij je me een berichtje op LinkedIn stuurt met de link naar je privacy statement :wink:

1 like

@drendabel Jij begint deze discussie met

Wat vind jij van de stelling van @Bob dat ik eerst zijn toestemming nodig heb voordat ik zijn gegevens van LinkedIn mag opnemen in mijn CRM?

Mag ik me even mengen in deze interessante discussie? :wink:

Case:

Je hebt mij misschien geen explicitie toestemming gegeven om jouw gegevens op te slaan, maar omdat we een (LinkedIn-)relatie hebben ben ik van mening dat het door deze relatie te onderhouden noodzakelijk is jouw gegevens uit jouw LinkedIn profiel in mijn (potentiële) klantenlijst te bewaren. Het aangaan van de relatie is met wederzijdse goedkeuring gebeurd, dus helemaal blue zijn we niet meer :slightly_smiling_face:

Tot nu toe vind ik het hele AVG-gebeuren erg op administratie houden lijken, de regels zijn niet waterdicht en zolang je bij controle overtuigend kan aantonen dat er geen kwaad in het spel was en bepaalde handelingen pro business zijn verricht zit je safe.

Ben ik niet met je eens. Je CRM is meer dan een persoonlijke potentiële klantenlijst. Het feit dat ik gekoppeld ben aan jou via LinkedIn wil niet zeggen dat ik interesse heb in de diensten of producten die jouw organisatie aanbiedt. Ik heb misschien wel om een hele andere reden connectie met je gemaakt. Tenzij je mij op de hoogte stelt en uitlegt waarom het nodig is dat je mijn gegevens naast LinkedIn ook in je database opslaat, waar je collega’s ook bij kunnen, ben je volgens mij in overtreding.

Daarbij heb ik het recht om vergeten te worden, en dat veronderstelt m.i. automatisch dat ik op de hoogte moet zijn van het feit dat mijn gegevens bij jou zijn opgeslagen, anders kan ik dat recht niet uitoefenen.

Een van de uitgangspunten van de AVG is nu juist het tegengaan van maar zoveel mogelijk data opslaan omdat het ooit wel eens relevant zou kunnen worden. Al je LinkedIn-contacten opslaan in de database van je bedrijf zonder specifieke reden behalve ‘omdat het handig is’, staat daar in mijn ogen haaks op.

1 like

Ik wil toch ook graag even reageren. Tijdens de AVG-bijeenkomst van deze community in april is hier door de jurist ook iets over gezegd. Toen werd de vraag gesteld of het kopen van relatiebestanden nog toegestaan is. Dit is mijns inziens vergelijkbaar als een lijst via LinkedIn. Zijn antwoord was toen dat het aanschaffen van dergelijke lijsten en het toevoegen van die gegeven in CRM nog steeds mag. MAAR bij het eerste contact dat je met die relatie aangaat, dien je aan te geven dat je de gegevens van de relatie in CRM hebt opgeslagen en dien je expliciet toestemming hiervoor te vragen. Volgens mag het dus wel, maar wel altijd bij het eerste contact toestemming vragen.

Ben benieuwd hoe de rest van de community hier tegenaan kijkt.

Gelukkig is het voor iedereen al duidelijk wat wel en niet mag.
AVG is een ramp voor ondernemend Nederland

1 like

De vaagheden maken het inderdaad moeilijk nu al duidelijk te kunnen zeggen X mag wel, Y mag niet. Jurisprudentie afwachten maar…

Maar het concept is geweldig als je t mij vraagt. Als je als organisatie gewoon op safe speelt en jezelf dwingt goed na te denken over welke data je nodig hebt en hoe je jouw klant het beste kunt helpen, voorkom je een hoop problemen.

Ik las gisteren dit artikel, dat geeft een interessante kijk op de mentaliteit rondom GDPR:

1 like

Lijsten inkopen is m.i. altijd een slecht idee. Mensen op die lijst hebben 99/100 keer geen idee wie je bent, en de organisaties die deze mensen verzamelen en op de lijst zetten doen veelal slecht kwalificatiewerk, waardoor je vaak met een lijst komt te zitten die slecht gekwalificeerd is en/of vuile data bevat.

Maar nog even los daarvan, mensen die op die ingekochte lijsten staan hebben daar - als het goed is! - toestemming voor verleend. Dwz, ze zijn ermee ingestemd dat hun gegevens kunnen worden gebruikt door derden om contact op te nemen met aanbiedingen. Diezelfde toestemming geef je niet als je via LinkedIn connectie legt met iemand. Daar loopt die vergelijking dus m.i. spaak.

1 like

Wij gebruiken steeds vaker een linkedin berichtje met een trigger.
Die trigger krijg je als je doorklikt op een url die uitkomt op een Landingspagina.
Een whitepaper o.i.d. die op die landingspagina staan kunnen ze dan downloaden. Om meer tips te krijgen kun je je inschrijven voor een nieuwsbrief. Hierop schrijven veel mensen zich in.
Deze software : https://simplyleads.eu/nl/Features helpt je organisaties herkennen die je dan vervolgens weer met Linkedin kunt benaderen.

Zomaar Linkedin connecties overhevelen naar CRM zou ik ook niet zomaar doen. Ik ben wel blij met de snelkoppeling van Linkedin overigens, omdat ik regelmatig Linkedin connecties moet exporteren en het tegenwoordig veel kliks zijn om bij je export bestand te komen.

Wij hebben het nu zo afgesproken: als er bedrijfsmatige communicatie (marketing / sales) naar een Linkedin connectie gestuurd wordt, dan wordt bij het eerste contact gevraagd of ze op de hoogte gehouden mogen worden van bedrijfsgerelateerde informatie (zoals Kerstin zegt). Bezwaren worden bijgehouden en die personen worden niet meer aangeschreven met dat doeleinde. Als er uit het contact interesse voortvloeit (warme prospect) dan wordt die persoon pas opgenomen in CRM. Suspects nemen wij niet op in CRM. En persoonlijke communicatie vanuit Linkedin (van professional tot professional) mag gewoon.

1 like

Ik probeer mijn contacten te exporteren. Ongeveer een half uur geleden op de knop gedrukt voor een export maar er gebeurt niks. Heeft iemand enig idee of dit goed gaat en/of hoe lang dit kan duren?

Ja kan een paar uur duren.

2 likes

Dank je wel voor je reactie. Dan wacht ik nog even :+1:

Is je e-mail al binnen?