Relatiecode handmatig veld en niet uniek

Goedemiddag allemaal,

Ik lees in eerder topic Kenmerk Importeren dat een relatiecode uniek is. Echter valt mij (en blijkbaar ook anderen met mij) op dat dit zeker geen unieke code is, want je kan zelfs dubbele codes aanmaken. Brengt mij al bij het volgende punt en dat is dat de relatiecode bepalend is bij het importeren van gegevens zoals Contracten. Maar het lijkt mij dan juist handig als het een unieke code is én automatisch gevuld bij het invoeren van een nieuwe relaties en geen handmatig veld is.

In een eerder stadium zijn wij namelijk geholpen met het importeren van relaties en daar hebben de relaties een ‘random code’ toegewezen gekregen, bestaande uit OR + vier cijfers. Alleen zijn dat geen codes die vanuit onze werkwijze/logica zijn voortgekomen of op basis van relatienummer. Nu komen wij op een punt, dat wij niet meer weten wat einde cijferreeks is en dus gaan we nu verder met OR + relatienummer. Resultaat relatiecode is dan bijvoorbeeld OR1234. Echter zit hier geen duplicaat controle op zoals bij het relatienummer en weten wij niet of er dubbele codes zijn.

Is het niet handiger om óf gegevens op relatienummer te importeren óf om relatiecode een automatisch veld te maken met een duplicaat code? Het scheelt dan namelijk een groot aantal handmatige handelingen.

Wellicht zien of gebruiken wij het op een verkeerde manier. Hopelijk kunnen jullie ons voorzien van tips of andere ideeën.

Beste @SharonDecom,

Er is ook eeb veld Relatienummer beschikbaar. In dit veld wordt automatisch een uniek nummer aangemaakt bij elke nieuw ingevoerde relatie. Via Instellingen -> Applicatie instellingen -> Modules kun je deze functionaliteit activeren. Je kunt daar ook aangeven vanaf welk nummer je de nummers wilt laten aanmaken.
Na het activeren van het Relatienummer zal dit veld verschijnen onder het veld Relatiecode op elke relatiekaart (Organisaties en personen)

Goedemorgen @ton!

Ik begrijp het nog niet helemaal geloof ik.
Bedoel jij dat ik op de knop Deactiveren kan klikken (zie afbeelding) en daarmee de relatiecode automatisch gevuld kan worden? Want op dit moment worden relatienummers bij ons wel automatisch gevuld.

Het gaat mij er in ieder geval om dat relatiecode geen automatisch veld lijkt te zijn, terwijl dit wel de link is bij het importeren van contracten. Liever laat ik ze dan beide automatisch vullen. Of alleen automatische invulling van de code als het nummer geen verdere functie lijkt te hebben.

Ik hoor graag!
In ieder geval bedankt voor de hulp! :blush:

Beste @SharonDecom,

Bedoel jij dat ik op de knop Deactiveren kan klikken (zie afbeelding) en daarmee de relatiecode automatisch gevuld kan worden? Want op dit moment worden relatienummers bij ons wel automatisch gevuld.

Ik was, op basis van je vraag, in de veronderstelling dat het Relatienummer nog niet was geactiveerd. Als deze al is geactiveerd zou ik deze instelling zo laten staan!

Ik heb nog even een test gedaan, maar het blijkt dat je bij de import van Activiteiten kiest voor het veld Relatiecode om de koppeling met een Organisatie en/of Persoon te realiseren. Dat is jammer, want dit veld is niet per definitie uniek. Dat geldt wel voor het veld Relatienummer.
Ik ga nog wel even checken bij PV of mijn aanname klopt.

Ik hoop dat ik nu je vraag goed heb begrepen. :slight_smile:

Hi @ton,

Zoals hieronder lijk je mij helemaal goed te begrijpen :+1:
Dat is exact waar ik nu mee worstel.

Onwijs fijn als jij dit nog wilt checken voor mij. Ik hoor het graag!
Bedankt voor de hulp Ton! :star_struck:

Dit is ook bij onze dealers een veel gehoorde ergernis. Relatiecode is een belangrijk veld voor de Exact Online koppeling en als je die niet (goed) vult gaat er iets niet goed in je boekhouding.
Nu is het een handmatig proces om te kijken of een relatie al een relatiecode heeft, opzoeken wat het laatst gebruikte nummer is en het opvolgende nummer toevoegen. Best foutgevoelig en niet echt ‘automatiseren’.

Beste @SharonDecom,

Met betrekking tot de import van Activiteiten en gebruik van het relatienummer ontvang ik van PerfectView onderstaand antwoord;

Citaat

Het klopt dat bij het importeren van activiteiten het alleen mogelijk is dit op relatiecode te doen en niet op relatienummer.
Ik snap dat je graag wilt dat het importeren van activiteiten ook mogelijk moet gaan zijn op relatienummer, daarom zal ik een updatewens voor je aanmaken.

1 like