Hallo allemaal, sinds een week of 2 ben ik actief met PV en ik kan mezelf wel voor de kop slaan dat ik daar niet véél eerder meer begonnen ben. Het heeft me in die hele korte tijd al zoveel meer inzicht/overzicht en -daardoor- rust gegeven met betrekking tot alle zaken die spelen en gedaan moeten worden binnen mijn bedrijf dan ik voor die periode had!
Ik ben hartstikke van de digitaal en in the Cloud (ook letterlijk in privé met Paragliding ) dus hou van efficiënt & modern werken, maar om de een of andere reden is het er nooit van gekomen om met een specifiek CRM pakket te gaan werken.
Ik ben een kleine 20 jaar geleden voor mezelf begonnen als assurantie tussenpersoon/adviseur levensverzekeringen. Dat groeide snel uit tot complete financiële dienstverlening waaronder ook belastingaangiftes, hypotheken, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en gewone schadeverzekeringen voor je auto, huis, aansprakelijkheid, reis.
Sinds een aantal jaar richt ik mij met “De Vrolijke Boekhouder” op ondernemers-hoofdzakelijk ZZP’ ers- waarvoor ik de complete administratie (online) doe en alle belastingaangiftes zoals BTW, VPB , Inkomstenbelasting en de jaarrekeningen. Dat gaat op basis van een vast maandelijks abonnementstarief, dus geen ‘uurtje-factuurtje’. En uiteraard help ik ook deze “Vrolijke klanten” met hypotheken, verzekeringen etc.
Het vertrekpunt voor klantbeheer -ik zou dat nog geen CRM willen noemen- in verzekeringenland is polis administratie. Dan heb je nog steeds wel alle klantgegevens geregistreerd, maar no way dat je daar eenvoudig selecties kunt maken of activiteiten/projecten/mailings of wat dan ook mee kunt doen.
Mijn CRM wensen zijn in dit stadium niet heel hoogdravend. Ik ben al bijzonder geholpen met het feit dat ik nu simpel klantcontacten kan vastleggen, acties kan aanmaken, via projecten overzicht heb bij complexere, langer lopende activiteiten en (vooral!) geen dubbel werk hoef te doen. ‘Vroeger’ kwam het meer dan eens voor dat ik contact had met een relatie, aantekeningen maakte en mezelf voornam dat snel te gaan uitwerken. Maar dat lukte niet altijd. Vaak lag de volgende klus alweer te wachten, ging de telefoon of kwam dat mailtje binnen van die “oh chips dat had ik al lang moeten doen” relatie.
In de afgelopen 2 weken heb al mijn relaties geïmporteerd, en via kernmerken gelabeld in welke rubrieken ze voorkomen zodat ik nu -letterlijk- met een druk op de knop de verschillende klantgroepen in beeld heb. Ik heb de eerste campagne voor de volgende BTW ronde al aangemaakt! En via de taakfunctie zie ik in één oogopslag wat ik voor wie wanneer moet doen, en bij wie ik nog moet wachten op een reactie . Me loves de wachtrij functie !
Er komt nu ruimte om -eindelijk- die prachtige nieuwe website te lanceren die al een half jaar in aanbouw staat te zijn en bezig te gaan met de verdere ontwikkeling van het bedrijf.
Met veel dank voor de ondersteuning van @marie-charlotte.vest en haar collega’s van PV die me altijd snel, geduldig en vriendelijk te woord staan als ik -weer eens- bel!
Gtz!
Peter van Soest