Verdwijnende invoer ... veni, vidi, foetsie

Toch wel met enige regelmaat constateer ik dat ingevoerde gegevens verdwenen zijn. Al meerdere jaren heb ik daar zo nu en dan last van, en nu ook weer … ik weet 100% zeker dat ik gisteren bij een relatie een e-mailadres heb ingevoerd onder de Prive-tab. Vandaag kijk ik, en weg e-mailadres. Ik heb dat bijv. ook meerdere keren ervaren bij Activiteiten … datums die ik heb ingevoerd, statussen, vinkje dat de follow-up op dag-niveau is (dus zonder tijd) … het betreft dus zeker niet 1 soort gegeven / invoerveld.

In het begin twijfel je natuurlijk aan jezelf … maar daarvoor komt het echt te frequent voor. Een ‘Bewaar’ of ‘Save’ knop is er niet, dus mezelf aangeleerd om na invoer van een veld altijd het veld te verlaten door met de muis een ander veld te selecteren, of met de Tab-toets het veld te verlaten. Maar ook dat blijkt niet de oplossing.

Een vaag probleem besef ik, niet te reproduceren dus lastig aan een helpdesk voor te leggen. Daarom maar besloten langs deze weg mijn issue onder de aandacht te brengen. Benieuwd of meer gebruikers last hiervan hebben.

Dag Charles,

Wat vervelend dat je dit constateert. Je wilt natuurlijk alle ingevoerde data kunnen terugvinden in je CRM.

Helaas is dit, zoals je zelf ook al aangeeft, moeilijk te reproduceren en daardoor lastig om echt te achterhalen wat hier nu exact is gebeurd…

Ken jij de audit trail? (Historie van vastlegging van gegevens) Kende je deze support tip al? Misschien dat het kan helpen.

Dank voor de suggestie Yannoe … gelijk aangezet en gekeken naar de audit trail,.
Echter, deze vermeld alleen op hoofdlijnen dat er iets met een record is gebeurd (bijv. ‘activiteit aangepast’). Op basis daarvan kan ik helaas niet op veldniveau opmaken of ik een veld al dan niet gewijzigd heb.

Bij ons is het ook het geval bij 1 van de buitendienstmedewerkers. Hij weet ook zeker dat hij bepaalde gegevens in heeft gevoerd en is ze met regelmaat kwijt. Nu kregen wij als antwoord dat het kan zijn dat de internetverbinding misschien niet goed is. Deze buitendienstmedewerker gaat nu over naar een andere internetprovider om te kijken of dit de oplossing is. We gaan het testen, zodra we meer weten zal ik het delen.

Dank voor je bijdrage Bir.
Als iemand in de buitendienst via een mobile verbinding PV gebruikt, kan ik me voorstellen dat je kijkt naar de (stabiliteit van je) internetverbinding. In mijn geval betreft het een stabiele vaste lijn, zowel (zakelijk) bij mij op kantoor als (prive) thuis.

Benieuwd naar jullie bevindingen.

Wij hadden het vermoeden dat het soms bij ons gebeurde, maar zo incidenteel dat we het nog niet als bug konden benoemen. Maar we hebben nu inderdaad ook zo’n geval waarbij we zeker weten dat een datumveld al meerdere keren is aangepast, maar later die nieuwe datum er niet meer in stond.

Dank voor je reactie Jijze … ik ga gelukkig steeds minder aan mezelf twijfelen :wink:
En wie weet … wellicht dat de recente grote update toevallig dit probleem bewust of onbewust heeft opgelost.

Het schijnt gisteren weer gebeurd te zijn bij een medewerker, weer ingevoerde klantgegevens kwijt. Hij heeft inmiddels een nieuwe netwerkverbinding dus daar zal het niet aan moeten liggen.

Melding van maken bij de Support desk van PerfectView? Wellicht al gedaan …
Het zal een lastig issue voor ze zijn, want het is niet reproduceerbaar. Maar feit is, dat kan ik beamen, dat het zo nu en dan gebeurt.

Heb ik ook, gegevens verlies at random, foto van mijn contact persoon, emailadressen enz. enz.

@PerfectView … ik neem aan nu het probleem van verschillende kanten wordt gemeld, dat het daadwerkelijk een probleem in/van de applicatie is?

Ik zal het voor de zekerheid ook nog op een andere manier bij PerfectView onder de aandacht proberen te brengen.

Wat vervelend dat jullie ervaren dat gegevens verdwijnen. Dit zou natuurlijk absoluut niet mogen. Dit issue speelt kennelijk al langer en is niet gekoppeld aan de update van eind augustus.

In dit geval is het aanmaken van een supportticket inderdaad effectiever dan een gesprek op de community. Ik zal dit punt onder de aandacht brengen bij ontwikkeling en via de reguliere communicatiekanalen terugkoppeling geven zodra daar reactie op is.

We pakken het op!

1 like

Beste Kerstin er raken nog steeds gegevens weg, heb inmiddels een nieuwe provider met meer mb’s voor het internet en ook dit helpt niet. Sluit ook de klantkaarten keurig af met het kruisje, en het helpt allemaal niet!!!
Ik krijg hier een punthoofd van!

Ik moet helaas het bericht van Harrie bevestigen.
Bij mij gelukkig niet heel vaak, maar ook deze week ineens weer een deel van de ingevoerde gegevens voor 1 project verdwenen … daar kwam ik toevallig een dag later achter.
Ik kan de vinger maar niet op de zere plek leggen. Er lijkt geen patroon in te zitten in hoe ik iets vastleg, ook niet in welke gegevens dan verdwenen zijn.

Wat we weten, is dat er een situatie kan voordoen, wanneer meerdere mensen tegelijkertijd in een kaart zitten, dat de data van degene die als laatste de kaart sluit, dat die ook daadwerkelijk bewaard worden. Mogelijk dat dit speelt in deze gevallen?

@Harrienak, zou je ingeval dit vaak voorkomt, dit ook via het reguliere supportkanaal willen indienen?

Van de enkele gevallen dat wij gegevensverlies ervaarden kan ik met zekerheid zeggen dat er maar 1 persoon werkzaam was in de kaart of in het CRM überhaupt. In ons geval kan dat uitgesloten worden als mogelijke oorzaak. Bij ons merk ik het nog steeds aan als incidenteel/zeldzaam en random. Nog geen logica gevonden dat het steeds dezelfde kaart betreft of veld, etc. Het kon een emailadres zijn of een datum veld. Dat kan een aanwijzing zijn. Tot op heden alleen ontdekt bij emailadres of een datumveld van een contract. Het is wel zo dat dat velden zijn waar je meer alert op bent omdat ze belangrijk zijn en die van tijd tot tijd gemuteerd moeten worden. Op persoonsnaam, geslacht, adres heb ik het niet meegemaakt.

Gisteren is het probleem weer bij ons opgetreden … in een behoorlijk storende en duidelijke vorm.
Omdat mijn collega mij vroeg hoe we het beste een vast en tijdelijk adres van een medewerker kunnen vastleggen, heb ik meegekeken hoe zij zowel het vaste als het tijdelijk adres heeft ingevoerd (laatste als afwijkend adres). Later op de dag keek ik nogmaals naar het afwijkende adres … EN ALLES WEG (op de woonplaats van het vaste adres na).
Je gaat natuurlijk aan jezelf twijfelen, mijn collega (thuis) benaderd en gevraagd ook te kijken … ligt het dan alleen aan mijn werkplek? Maar nee, bij haar ook alles weg.

PerfectView … ik begrijp dat het een lastig probleem is, maar het kan in mijn ogen toch echt niet meer ontkend worden.
En nog een advies om het probleem op andere wijze te melden?