Hi Silke,
Ik zou aanraden toe te werken naar een eigenaar voor CRM in de business en het eigenaarschap neer te leggen bij de functie die het meest baat heeft bij CRM als ondersteunend systeem voor het management van relaties, verkoopkansen, campagnes en (mogelijk) service. Die functie moet zich verantwoordelijk voelen voor het succesvol gebruik van het systeem én andere functies daarbij betrekken, onder meer zoals gesuggereerd is in een overleg. Omdat dit geen korte termijn kwestie is, zou ik er echter niet de voorkeur aangeven om het voorzitterschap elk kwartaal te wisselen.
Welke functie dit zou worden kan verschillen per bedrijf. Ik zie op jullie website dat jullie ergonomisch advies geven aan bedrijven, dus B2B. Nu zou ik mij op glad ijs begeven, want meer dan dat weet ik niet. Hebben jullie een voortdurende stroom nieuwe klanten, met wie jullie een paar maanden een intensieve relatie hebben? Of juist een vast klantenbestand met jarenlange relaties? Dit soort vragen beïnvloedt of het eigenaarschap beter bij Marketing of bij Verkoop kan liggen.
Het lijkt me wel dat als het eigenaarschap bijvoorbeeld bij Marketing ligt, dat de operationele werkzaamheden door Administratie kunnen worden gedaan.
Gelukkig hebben jullie deze functies binnen de organisatie. Bij de overheid ontbreekt deze duidelijkheid vaak.
Succes, Wim